Xpeng G9RWD Standard Range

699 990 kr
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
3 016 kr/mån
Så har vi räknat
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.

Så har vi räknat:
Nybilspriset är 699 990 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.

Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 9 918 kr
Prisdel: 45 499 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr

Räknar vi ihop dessa får vi 72 395 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 6 032 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.

Efter 50% marginalskatt blir detta 3 016 kr.

Funktioner
Bygg hos XpengSpara & jämför
Betyg på modellen
Fakta
61
Vår unika kalkyl ger den här modellen 61 poäng.
Så räknar vi
Bakhjulsdriven
5 säten
Apple CarPlay
?
Android Auto
Värmepump
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
30 kWh/100 km10 kWh/100 km
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
0 liter200 liter
0 kilo2500 kilo
Andra varianter av  G9
  • G9

    Xpeng G9

    AWD Performance
    829 900 kr
    3 874 kr/mån
     
    61
    5,0
    +
  • G9

    Xpeng G9

    RWD long range
    749 900 kr
    3 346 kr/mån
     
    63
    0,0
    +
  • Läsvärt om Xpeng G9
    Xpeng G9 är en suv med fem sittplatser som tillverkas av Xpeng i Kina.

    Batteri

    Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Xpeng G9 är på 78.2 kWh, där 75.8 kWh är faktiskt användbart. Det betyder att Xpeng G9 har ett batteri av normal storlek. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.

    Det här är räckvidden

    Räckvidden är 460 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.

    Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt 370 km.

    När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
    Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt 300 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.

    Normal förbrukning

    Förbrukningen ligger på 19.4 kWh/100 km. Det är rätt normalt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.

    Värmepump

    Xpeng G9 har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.

    Väldigt snabb laddning

    Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Xpeng G9 laddar i maximalt 260 kW vid snabbladdare, det är väldigt snabbt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.

    Drivning och prestanda

    Xpeng G9 är en Bakhjulsdriven bil. Den har 313 hästkrafter (230 kW) och vridet är 430Nm.

    0-100 km/h går på 6.4 sekunder och topphastigheten ligger på 200 km/h.

    Utrymmen

    Med alla säten uppfällda har du plats för 660 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1576 liter. Bilen har en frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven, och den är på 71 liter.

    Xpeng G9 har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1500 kg.

    Här kan du läsa mer om modellen:
    xpeng.com/se/g9

    Om Xpeng

    Xpeng är ett märke från Kina.

    Här kan du läsa mer om Xpeng:
    xpeng.com/se

    Recensioner av Xpeng G9
    Så tycker ni om Xpeng G9
    Vill du också tycka till? Det gör du här!
    från
    Flintstone78
    oktober 9, 2024

    Kört lite över 2500 mil och aldrig suttit i en bekvämare och lyxigare bil för den här prislappen. Sjukt bekväma stolar med riktigt bra inbyggd massage både bak och fram. Den är stabil och trevlig att köra och fullpackad med teknik. Det enda negativa jag har är att vissa delar av mjukvaran inte känns helt färdigutvecklad samt att värmen i stolarna är lite långsam att starta. Men det kommer konstanta uppdateringar så det lär fixas med tiden. Bluetooth handsfree lämnar tex en hel del att önska och verkar plocka upp för mycket av det kringliggande ljudet.

    Betygsätt Xpeng G9
    Betygsätt Xpeng G9
    Din recension hjälper andra
    Här är dina sparade modeller
    Klicka på + för att spara modeller