Tesla Model YLong Range AWD
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 634 170 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 8 986 kr
Prisdel: 41 221 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 67 184 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 5 598 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 2 799 kr.
Tesla Model Y är en suv med fem sittplatser som tillverkas av Tesla.
Batteri
Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Tesla Model Y är påDet här är räckvidden
Räckvidden är 533 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt
Normal förbrukning
Förbrukningen ligger på 16.9 kWh/100 km. Det är rätt normalt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.Värmepump
Tesla Model Y har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.Väldigt snabb laddning
Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Tesla Model Y laddar i maximalt 250 kW vid snabbladdare, det är väldigt snabbt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.Drivning och prestanda
Tesla Model Y är en Fyrhjulsdriven bil. Den har 514 hästkrafter (378 kW) och vridet är 493Nm.0-100 km/h går på 5.0 sekunder och topphastigheten ligger på 217 km/h.
Utrymmen
Med alla säten uppfällda har du plats för 854 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 2041 liter. Bilen har en frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven, och den är på 117 liter.Tesla Model Y har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1600 kg.
Här kan du läsa mer om modellen:
tesla.com/sv_se/modely
Om Tesla
Tesla är, minst sagt, pionjären på elbilsmarknaden. Man var tidigt ute och har på många sätt varit en ohotad etta på tronen. Ledningen är dock inte alls lika självklar längre.Här kan du läsa mer om Tesla:
tesla.com/sv_se
Nöjd med allt
Otroligt bra bil, men den är inte perfekt. Vi är mycket nöjda. Vi använder den för alla långresor, och det blir bortåt 2 000 mil per år. För att flänga runt i Stockholmsområdet utan packning är vår BMW i3 på 3,999 m bättre, den går också nästan 2 000 mil per år.
Sätena kunde varit skönare, lacken bättre, och fjädringen mindre hård, i MY AWD. Rostskyddet är tveksamt. Någon spökbromsning har förekommit, men det är iofs samma som på andra bilar som har motsvarande säkerhetsfunktioner (bromsa vid identifierad fara). Dessa saker är väl det enda jag vill anmärka på. Annars är mitt exemplar perfekt och jag har inte alls de problem som andra här räknar upp. T ex funkar Tesla Vision och vindrutetorkarna numera utmärkt. Även om den rymmer många liter bagage så är det inte många extrastora flyttlådor (eller vitvaror) som får plats.
Efter att ha kört elbil i flera år så landade valet på en Tesla Model Y. Jag kom från en Polestar 2, och skillnaden var stor på flera punkter.
Körglädje och väghållning så är Polestar oslagbar, men när det kommer till komfort, mjukvara, effektivitet och utrymmen spelar Model Y i en helt annan liga. Likaså när det kommer till stereo, Tesla spelar i en egen liga i vad man får för pengarna.
+ Bra räckvidd.
+ Bra laddnätverk
+ Mycket utrymme
+- Lätt med alla inställningar på en skärm men kan vara en nackdel.
– Dragkrok är under all kritik för en bil som kostar 630k
– Dörrlister runt dörrar tätar ej mot karossen, sitter dåligt. Bakluckan tar in damm.
– Fäste för takräcket under all kritik, fästen på höger sida sitter längre in än på vänster.
– Plastig interiör allt är gjort av plast. Bilen skallrar allt mer efter milantal. Plasten är otroligt känslig.
– Drivlinan viner otroligt högt mer än andra elbilar.
– Bullrig, otroligt högt vindbrus förrarfönster.
– Alla nackstöden skallrar bak vid uppfällt läge.
– Lacken är undermålig ser ut som att bilen har gått 50000mil efter 500mil, trösklar och dörrkanter blir blästrade. Stora blaffer till stenskott över hela bilen efter en vinter. Galvblåsor på lack efter en vinter. Tvättat bilen varannan vecka.
– Plasttrösklarna blir otroligt fula väldigt fort, plasten är mjuk.
– Ingen Android auto
– Dålig service upplevelse hos både SC och mobilservice lyssnar inte på kunden. Tesla skiter fullständigt i sina kunder.
När något åtgärdas blir det fler fel. Serviceteknikerna går på ackord och deras jobb kollas ej.
– Tesla skickar med budgetdäck som Hankook, för ett otroligt väsen och slits fort.
– Inge V2L
– Andrahandsvärdet är brutalt dålig pga alla ”kampanjer”.
– Vindrutetorkare lever sitt eget liv
– Autopiloten rycker när den ska åka till sitt önskade läge
– Autopiloten lever sitt eget liv
– Spökbromsningar
– Kameror varnar för dålig sikt vid mörker
– Kameror dålig skärpa
– Dålig ”360 sensorer”
– Säten nedsuttna efter 5000mil
– Länkarmar börjar låta efter några tusen bil
– Bakluckan stänger otroligt kraftigt om man jämför andra bilar känns budget
– När bilen tappar täckning så går den i sköldpaddsläge.
– Insynsskyddet i bagaget känns sådär, ej genomtänkt.
En härlig bil med underbar drivlina och bästa mjukvaran. Ska bli spännande att följa utvecklingen med självkörningen