Hyundai Ioniq 6RWD 77,4 kWh

624 900 kr
Paket
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
2 768 kr/mån
Så har vi räknat
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.

Så har vi räknat:
Nybilspriset är 624 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.

Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 8 854 kr
Prisdel: 40 618 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr

Räknar vi ihop dessa får vi 66 450 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 5 537 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.

Efter 50% marginalskatt blir detta 2 768 kr.

Funktioner
Bygg hos HyundaiSpara & jämför
Betyg på modellen
Fakta
65
Vår unika kalkyl ger den här modellen 65 poäng.
Så räknar vi
Bakhjulsdriven
5 säten
Apple CarPlay (trådad)
Android Auto (trådad)
Värmepump
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
30 kWh/100 km10 kWh/100 km
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
0 liter200 liter
0 kilo2500 kilo
Andra varianter av  Ioniq 6
  • Hyundai

    Hyundai Ioniq 6

    RWD 53 kWh
    589 900 kr
    2 653 kr/mån
     
    59
    0,0
    +
  • Hyundai

    Hyundai Ioniq 6

    AWD 77,4 kWh
    659 900 kr
    2 884 kr/mån
     
    67
    0,0
    +
  • Läsvärt om Hyundai Ioniq 6
    Hyundai Ioniq 6 är en sedan med fem sittplatser som tillverkas av Hyundai i Sydkorea.

    Batteri

    Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Hyundai Ioniq 6 är på 77.4 kWh, där 74 kWh är faktiskt användbart. Det betyder att Hyundai Ioniq 6 har ett batteri av normal storlek. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.

    Hyundai Ioniq 6 har lång räckvidd

    Räckvidden är 614 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.

    Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt 490 km.

    När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
    Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt 400 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.

    Låg förbrukning

    Förbrukningen ligger på 14.3 kWh/100 km. Det är snålt! Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.

    Värmepump

    Hyundai Ioniq 6 har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.

    Väldigt snabb laddning

    Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Hyundai Ioniq 6 laddar i maximalt 233 kW vid snabbladdare, det är väldigt snabbt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.

    Drivning och prestanda

    Hyundai Ioniq 6 är en Bakhjulsdriven bil. Den har 228 hästkrafter (168 kW) och vridet är 350Nm.

    0-100 km/h går på 7.4 sekunder och topphastigheten ligger på 185 km/h.

    Utrymmen

    Med alla säten uppfällda har du plats för 401 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med liter. Bilen har en frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven, och den är på 45 liter.

    Hyundai Ioniq 6 har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1500 kg.

    Här kan du läsa mer om modellen:
    hyundai.se/bilar/ioniq-6

    Om Hyundai

    Hyundai är ett märke från Sydkorea.

    Här kan du läsa mer om Hyundai:
    hyundai.se

    Recensioner av Hyundai Ioniq 6
    Så tycker ni om Hyundai Ioniq 6
    Vill du också tycka till? Det gör du här!
    från
    Markus Vesala
    november 14, 2024

    Adaptive cruise control (ACC) is a system designed to help vehicles maintain a safe following distance and stay within the speed limit. This system adjusts a car’s speed automatically so drivers don’t have to.

    Denna funktionen blir tyvärr avstängd när du hakar på något där bak på dragkroken och sätter i elkontakten.

    På syskon bilarna Ioniq 5 och KIA 6 fungerar det. Så en gåta varför inte på en Ioniq 6?

    Man kan bara hoppas att en framtidig software uppdatering fixar detta. För inget hjälp för närvarande från Hyundais sida att fixa det.

    Äger en Hyundai Ioniq 6 🤗

    Betygsätt Hyundai Ioniq 6
    Betygsätt Hyundai Ioniq 6
    Din recension hjälper andra
    Här är dina sparade modeller
    Klicka på + för att spara modeller