BMW, iX3

BMW iX3Charged

699 000 kr
Paket
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
3 013 kr/mån
Så har vi räknat
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.

Så har vi räknat:
Nybilspriset är 699 000 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.

Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 9 904 kr
Prisdel: 45 435 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr

Räknar vi ihop dessa får vi 72 316 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 6 026 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.

Efter 50% marginalskatt blir detta 3 013 kr.

Funktioner
Bygg hos BMWSpara & jämför
Betyg på modellen
Fakta
42
Vår unika kalkyl ger den här modellen 42 poäng.
Så räknar vi
Bakhjulsdriven
5 säten
Apple CarPlay (trådlös)
Android Auto (trådlös)
Värmepump
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
30 kWh/100 km10 kWh/100 km
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
0 kilo2500 kilo
Läsvärt om BMW iX3
BMW iX3 är en suv med fem sittplatser som tillverkas av BMW.

Batteri

Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i BMW iX3 är på 80 kWh, där 73.9 kWh är faktiskt användbart. Det betyder att BMW iX3 har ett batteri av normal storlek. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.

Det här är räckvidden

Räckvidden är 461 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.

Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt 370 km.

När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt 300 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.

Normal förbrukning

Förbrukningen ligger på 18 kWh/100 km. Det är rätt normalt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.

Värmepump

BMW iX3 har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.

Ganska så snabb laddning

Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. BMW iX3 laddar i maximalt 150 kW vid snabbladdare, det är relativt snabbt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.

Drivning och prestanda

BMW iX3 är en Bakhjulsdriven bil. Den har 286 hästkrafter (210 kW) och vridet är 400Nm.

0-100 km/h går på 6.8 sekunder och topphastigheten ligger på 180 km/h.

Utrymmen

Med alla säten uppfällda har du plats för 510 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1560 liter. Bilen har ingen frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven.

BMW iX3 har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 750 kg.

Här kan du läsa mer om modellen:
bmw.se/sv/alla-modeller/x-serie/iX3/2021/bmw-ix3-oeversikt.html

Om BMW

BMW fokuserar på bilar i premium- och lyxsegmentet och var tidiga med eldrivet när man började tillverka helt eldrivna i3 redan 2013. De flesta modellerna man har idag är dock modeller som finns både med el- och fossildrift. Undantaget är iX.

Förutom bilar tillverkar man även motorcyklar. Man äger även Mini och Rolls-Royce.

BMW är ett märke från Tyskland.

Här kan du läsa mer om BMW:
bmw.se/sv

Recensioner av BMW iX3
Så tycker ni om BMW iX3
Vill du också tycka till? Det gör du här!

Det finns inga recensioner ännu.

Betygsätt BMW iX3
Betygsätt BMW iX3
Din recension hjälper andra
Här är dina sparade modeller
Klicka på + för att spara modeller