Hyundai Ioniq 5AWD 77,4 kWh
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 544 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 7 721 kr
Prisdel: 35 418 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 60 116 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 5 009 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 2 504 kr.
Hyundai Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5
Batteri
Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Hyundai Ioniq 5 är påDet här är räckvidden
Räckvidden är 481 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt
Normal förbrukning
Förbrukningen ligger på 17.7 kWh/100 km. Det är rätt normalt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.Värmepump
Hyundai Ioniq 5 har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.Väldigt snabb laddning
Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Hyundai Ioniq 5 laddar i maximalt 233 kW vid snabbladdare, det är väldigt snabbt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.Drivning och prestanda
Hyundai Ioniq 5 är en Fyrhjulsdriven bil. Den har 325 hästkrafter (239 kW) och vridet är 605Nm.0-100 km/h går på 5.1 sekunder och topphastigheten ligger på 185 km/h.
Utrymmen
Med alla säten uppfällda har du plats för 531 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1591 liter. Bilen har en frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven, och den är på 57 liter.Hyundai Ioniq 5 har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1600 kg.
Här kan du läsa mer om modellen:
hyundai.se/bilar/ioniq-5
Om Hyundai
Hyundai är ett märke från Sydkorea.Här kan du läsa mer om Hyundai:
hyundai.se
Vi fick vänta på våran bil i nästan 2 år, men det var helt klart värt att vänta, en så sjukt fin bil, man blir glad varenda gång man tar sig en tur!
Väldigt bra och stabil bil att dra släp med också.
Vi kör ganska mycket lång väg, men att ladda med den här bilen är bara roligt, sist in först ut vid ladd-stoppen!
Suverän komfort och bra prestanda, en jättefin bil.
Tidigare har vi haft mest tyska bilar och så Volvo då förstås, men den här bilen är den coolaste vi haft.
Bilen är väldigt rymlig, men ser på nått underligt sätt inte så stor ut från utsidan förrän man parkerar den bredvid en annan bil, då ser man att det är en stor bil. Vi är väldigt nöjda med vårt köp, hela familjen!
Grym komfort på långkörning. Grym prestanda när man vill.
Oslagbar laddhastighet.
Bra utrymmen
Negativt
1års service intervall andra länder har har 3000mil 2år
Dålig vändradie
Har nu kört 11000 mil på snart 3 år. Bytte från en MB E klass kombi 4motion. I5 har visat sig ha mycket mindre fel och så klart mycket billigare service. Superb i snö. Tyst och behaglig att köra. Stabil i höga farter på autobahn. Bra dragbil.
+ utrustning
+ snabb laddning
+ utrymmen
+ kvalitét
+ tyst
+ stark
– fjädringkomfort
– saknar bakrutetorkare
– något kort räckvidd
Inga 12v problem den jag bytte batteri när bilen var 10 månader gammal.
Kommer att beställa en ny 2025 så snart de släpps i Sverige.
En praktisk bil med fyrhjulsdrift som rymmer hela familjen. Även större barn och tonåringar slipper trängas i baksätet då det finns gott om plats för långa ben bakom framförvarande. Snittar ca 2,2kWh/mil över året i Norrbotten. Det må dra mer vintertid men trevlig förbrukning för så pass stor bil trots att majoriteten av resorna är i högre hastighet och många dagar i sträng kyla och mycket snö.
Funkar kanon att campa i för två vuxna och med utility-mode och V2L är den liksom komplett. Alltid perfekt temp i bilen och fräsch luft. Sen kan man gå ut och plugga i en induktionsplatta i bilen och koka sitt morgonkaffe innan man drar vidare på nya äventyr.
Kört runt i sverige under semestern, ca 360 mil från norr till söder och laddkurvan är extremt bra. Många gånger är man sist in till snabbladdaren, men snabbast därifrån då den håller hög hastighet på laddningen även när batteriet laddats upp och inte längre har låg SOC.
Har ingen bakrutetorkare på vår modell, men saknar den inte heller då kamerorna är så pass bra.
Enda negativa med bilen är att svängradien är något stor och därför lite jobbigt om man främst kör i stadstrafik och ofta på trånga gator och i parkeringshus, då finns det nog lämpligare alternativ. Men kör du i snö och på landsväg och vill ha mycket utrymme, bra komfort och snabb laddning är denna bil perfekt.
Funkar även finfint att dra släp eller husvagn med om man har behov av det. Har kört långkörningar med kåpsläp efter bilen vintertid utan bekymmer eller räckviddsångest (för sånt går över så fort man skaffar sig en elbil.) ☺️
Finns inget negativt med bilen alls för oss,Sist in o först ut vid ccs laddning,