Sale!

Hyundai Ioniq 5AWD 77,4 kWh

Det ursprungliga priset var: 644 900 kr.Det nuvarande priset är: 544 900 kr.
Paket
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
2 504 kr/mån
Så har vi räknat
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.

Så har vi räknat:
Nybilspriset är 544 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.

Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 7 721 kr
Prisdel: 35 418 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr

Räknar vi ihop dessa får vi 60 116 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 5 009 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.

Efter 50% marginalskatt blir detta 2 504 kr.

Funktioner
Bygg hos HyundaiSpara & jämför
Betyg på modellen
Fakta
80
Vår unika kalkyl ger den här modellen 80 poäng.
Så räknar vi
Fyrhjulsdriven
5 säten
Apple CarPlay
Android Auto
Värmepump
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
30 kWh/100 km10 kWh/100 km
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
0 liter200 liter
0 kilo2500 kilo
Andra varianter av  Ioniq 5
  • Hyundai

    Hyundai Ioniq 5

    N
    834 900 kr
    3 907 kr/mån
     
    44
    5,0
    +
  • Sale! Sale! Köp produkt
    Hyundai

    Hyundai Ioniq 5

    RWD 77,4 kWh
    Det ursprungliga priset var: 609 900 kr.Det nuvarande priset är: 519 900 kr.
    2 422 kr/mån
     
    75
    4,8
    +
  • Sale! Sale! Köp produkt
    Hyundai

    Hyundai Ioniq 5

    RWD 58 kWh
    Det ursprungliga priset var: 574 900 kr.Det nuvarande priset är: 484 900 kr.
    2 307 kr/mån
     
    64
    0,0
    +
  • Läsvärt om Hyundai Ioniq 5
    Hyundai Ioniq 5 är en suv med fem sittplatser som tillverkas av Hyundai.

    Batteri

    Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Hyundai Ioniq 5 är på 77.4 kWh, där 74 kWh är faktiskt användbart. Det betyder att Hyundai Ioniq 5 har ett batteri av normal storlek. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.

    Det här är räckvidden

    Räckvidden är 481 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.

    Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt 380 km.

    När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
    Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt 310 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.

    Normal förbrukning

    Förbrukningen ligger på 17.7 kWh/100 km. Det är rätt normalt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.

    Värmepump

    Hyundai Ioniq 5 har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.

    Väldigt snabb laddning

    Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Hyundai Ioniq 5 laddar i maximalt 233 kW vid snabbladdare, det är väldigt snabbt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.

    Drivning och prestanda

    Hyundai Ioniq 5 är en Fyrhjulsdriven bil. Den har 325 hästkrafter (239 kW) och vridet är 605Nm.

    0-100 km/h går på 5.1 sekunder och topphastigheten ligger på 185 km/h.

    Utrymmen

    Med alla säten uppfällda har du plats för 531 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1591 liter. Bilen har en frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven, och den är på 57 liter.

    Hyundai Ioniq 5 har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1600 kg.

    Här kan du läsa mer om modellen:
    hyundai.se/bilar/ioniq-5

    Om Hyundai

    Hyundai är ett märke från Sydkorea.

    Här kan du läsa mer om Hyundai:
    hyundai.se

    Recensioner av Hyundai Ioniq 5
    Så tycker ni om Hyundai Ioniq 5
    Vill du också tycka till? Det gör du här!
    från
    Migra
    oktober 13, 2024

    Vi fick vänta på våran bil i nästan 2 år, men det var helt klart värt att vänta, en så sjukt fin bil, man blir glad varenda gång man tar sig en tur!

    Väldigt bra och stabil bil att dra släp med också.

    Vi kör ganska mycket lång väg, men att ladda med den här bilen är bara roligt, sist in först ut vid ladd-stoppen!

    Suverän komfort och bra prestanda, en jättefin bil.

    Tidigare har vi haft mest tyska bilar och så Volvo då förstås, men den här bilen är den coolaste vi haft.

    Bilen är väldigt rymlig, men ser på nått underligt sätt inte så stor ut från utsidan förrän man parkerar den bredvid en annan bil, då ser man att det är en stor bil. Vi är väldigt nöjda med vårt köp, hela familjen!

    från
    Mike
    oktober 11, 2024

    Grym komfort på långkörning. Grym prestanda när man vill.

    Oslagbar laddhastighet.

    Bra utrymmen

    Negativt

    1års service intervall andra länder har har 3000mil 2år

    Dålig vändradie

    från
    JOH
    oktober 10, 2024

    Har nu kört 11000 mil på snart 3 år. Bytte från en MB E klass kombi 4motion. I5 har visat sig ha mycket mindre fel och så klart mycket billigare service. Superb i snö. Tyst och behaglig att köra. Stabil i höga farter på autobahn. Bra dragbil.

    + utrustning

    + snabb laddning

    + utrymmen

    + kvalitét

    + tyst

    + stark

    – fjädringkomfort

    – saknar bakrutetorkare

    – något kort räckvidd

    Inga 12v problem den jag bytte batteri när bilen var 10 månader gammal.

    Kommer att beställa en ny 2025 så snart de släpps i Sverige.

    från
    oopsimism
    oktober 9, 2024

    En praktisk bil med fyrhjulsdrift som rymmer hela familjen. Även större barn och tonåringar slipper trängas i baksätet då det finns gott om plats för långa ben bakom framförvarande. Snittar ca 2,2kWh/mil över året i Norrbotten. Det må dra mer vintertid men trevlig förbrukning för så pass stor bil trots att majoriteten av resorna är i högre hastighet och många dagar i sträng kyla och mycket snö.

    Funkar kanon att campa i för två vuxna och med utility-mode och V2L är den liksom komplett. Alltid perfekt temp i bilen och fräsch luft. Sen kan man gå ut och plugga i en induktionsplatta i bilen och koka sitt morgonkaffe innan man drar vidare på nya äventyr.

    Kört runt i sverige under semestern, ca 360 mil från norr till söder och laddkurvan är extremt bra. Många gånger är man sist in till snabbladdaren, men snabbast därifrån då den håller hög hastighet på laddningen även när batteriet laddats upp och inte längre har låg SOC.

    Har ingen bakrutetorkare på vår modell, men saknar den inte heller då kamerorna är så pass bra.

    Enda negativa med bilen är att svängradien är något stor och därför lite jobbigt om man främst kör i stadstrafik och ofta på trånga gator och i parkeringshus, då finns det nog lämpligare alternativ. Men kör du i snö och på landsväg och vill ha mycket utrymme, bra komfort och snabb laddning är denna bil perfekt.

    Funkar även finfint att dra släp eller husvagn med om man har behov av det. Har kört långkörningar med kåpsläp efter bilen vintertid utan bekymmer eller räckviddsångest (för sånt går över så fort man skaffar sig en elbil.) ☺️

    från
    Peder Bååth
    oktober 9, 2024

    Finns inget negativt med bilen alls för oss,Sist in o först ut vid ccs laddning,

    Betygsätt Hyundai Ioniq 5
    Betygsätt Hyundai Ioniq 5
    Din recension hjälper andra
    Här är dina sparade modeller
    Klicka på + för att spara modeller