Polestar 2Long range performance
 Det ursprungliga priset var: 741 000 kr.716 000 krDet nuvarande priset är: 716 000 kr.
			
			
		Paket
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
								3 122 kr/mån
								
								
								Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 716 000 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 10 372 kr
Prisdel: 47 580 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 74 929 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 6 244 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 3 122 kr.
 
							
								Så har vi räknat:
Nybilspriset är 716 000 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 10 372 kr
Prisdel: 47 580 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 74 929 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 6 244 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 3 122 kr.
Funktioner
				
				Fakta
57
Vår unika kalkyl ger den här modellen 57 poäng. 
 
Fyrhjulsdriven
5 säten
✓
Apple CarPlay (trådad)
✓
Android Auto (trådad)
✖
Värmepump
✓
Frunk
✖
V2L
✖
V2G
Fyra viktigaste
200 km800 km
    10 sek2 sek
    40 kW350 kW
    200 liter800 liter
    Batteri och laddning
200 km800 km
    10 kWh/100 km30 kWh/100 km
    0 kW22 kW
    40 kW350 kW
    20 kWh120 kWh
    20 kWh120 kWh
    0 min60 min
    Prestanda
70 kW500 kW
    100 hk800 hk
    100 Nm800 Nm
    100 km/h300 km/h
    Utrymme och drag
200 liter800 liter
    650 liter3000 liter
    0 liter200 liter
    0 kilo3000 kilo
    Mått och vikt
3000 mm6000 mm
    1200 mm2500 mm
    1200 mm2200 mm
    1500 mm4000 mm
    1000 kg3500 kg
    Andra varianter av  Polestar 2
			
				Polestar			
			
		
Polestar 2
Long range dual motor
    
	
			 Det ursprungliga priset var: 639 000 kr.599 000 krDet nuvarande priset är: 599 000 kr.		
		2 683 kr/mån
				
				Polestar			
			
		
Polestar 2
Long range single motor
    
	
			 Det ursprungliga priset var: 599 000 kr.579 000 krDet nuvarande priset är: 579 000 kr.		
		2 617 kr/mån
	Läsvärt om Polestar 2
				Polestars första helelektriska modell, en femdörrars liftback baserad på CMA-plattformen. Delar teknik med Volvo XC40 och C40 Recharge. Modellen var från början tänkt att bli en Volvo och har länge varit märkets enda modell. Den uppdaterades 2023 och fick då nya motorer, nya batterier och längre räckvidd. Står sig helt ok i konkurrensen tack vare uppdateringen, trots att modellen är baserad på en fossilbil. 
Polestar 2 är en fastback med fem sittplatser som tillverkas av Polestar i Kina.
82 kWh , där 79 kWh  är faktiskt användbart. 
Det betyder att Polestar 2
har ett batteri av normal storlek. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.
Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt450 km .
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt370 km  för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt. 
0-100 km/h går på 4.2 sekunder och topphastigheten ligger på 205 km/h.
Polestar 2 har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1500 kg.
Här kan du läsa mer om modellen:
polestar.com/se/polestar-2
Här kan du läsa mer om Polestar:
polestar.com/se
			Polestar 2 är en fastback med fem sittplatser som tillverkas av Polestar i Kina.
Batteri
Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Polestar 2 är påDet här är räckvidden
Räckvidden är 568 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt
Normal förbrukning
Förbrukningen ligger på 16.8 kWh/100 km. Det är rätt normalt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.Värmepump
Polestar 2 har inte värmepump som standard. Det är främst dåligt på vintern och påverkar räckvidden negativt. Det går helt enkelt åt mer energi att värma upp bilden utan värmepump.Snabb laddning
Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Polestar 2 laddar i maximalt 205 kW vid snabbladdare, det är snabbt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.Drivning och prestanda
Polestar 2 är en Fyrhjulsdriven bil. Den har 476 hästkrafter (350 kW) och vridet är 740Nm.0-100 km/h går på 4.2 sekunder och topphastigheten ligger på 205 km/h.
Utrymmen
Med alla säten uppfällda har du plats för 407 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1097 liter. Bilen har en frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven, och den är på 41 liter.Polestar 2 har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1500 kg.
Garantier
Polestar lämnar vanligtvis 2 års garanti.Här kan du läsa mer om modellen:
polestar.com/se/polestar-2
Om Polestar
Polestar är sprunget ur Volvo Cars och deras första modell Polestar 1 var en laddhybrid som från början var ett Volvo-koncept. Märkets första elbil blev Polestar 2 och även den var baserad på en Volvo-bil. Idag finns även modellerna Polestar 3 och Polestar 4.Här kan du läsa mer om Polestar:
polestar.com/se
Nyheter från Feber om Polestar 2
















