Volkswagen ID.3Pro S
506 900 kr
Paket
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
2 379 kr/mån
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 506 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 7 182 kr
Prisdel: 32 948 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 57 108 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 4 759 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 2 379 kr.
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 506 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 7 182 kr
Prisdel: 32 948 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 57 108 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 4 759 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 2 379 kr.
Funktioner
Betyg på modellen
Fakta
55
Vår unika kalkyl ger den här modellen 55 poäng.
Bakhjulsdriven
5 säten
✓
Apple CarPlay (trådlös)
✓
Android Auto (trådlös)
✓
Värmepump
✖
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
30 kWh/100 km10 kWh/100 km
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
Andra varianter av ID.3
Läsvärt om Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3 är en halvkombi med fem sittplatser som tillverkas av Volkswagen i Tyskland.
82 kWh , där 77 kWh är faktiskt användbart.
Det betyder att Volkswagen ID.3
har ett batteri av normal storlek. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.
Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt440 km .
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt360 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.
0-100 km/h går på 8.2 sekunder och topphastigheten ligger på 160 km/h.
Det går inte att sätta på dragkrok på Volkswagen ID.3. Här kan du läsa mer om modellen:
volkswagen.se/sv/elbilar/vara-elbilar/id3.html
Här kan du läsa mer om Volkswagen:
volkswagen.se/sv.html
Batteri
Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Volkswagen ID.3 är påDet här är räckvidden
Räckvidden är 550 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt
Låg förbrukning
Förbrukningen ligger på 15.9 kWh/100 km. Det är snålt! Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.Värmepump
Volkswagen ID.3 har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.Snabb laddning
Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Volkswagen ID.3 laddar i maximalt 175 kW vid snabbladdare, det är snabbt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.Drivning och prestanda
Volkswagen ID.3 är en Bakhjulsdriven bil. Den har 204 hästkrafter (150 kW) och vridet är 310Nm.0-100 km/h går på 8.2 sekunder och topphastigheten ligger på 160 km/h.
Utrymmen
Med alla säten uppfällda har du plats för 385 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1267 liter. Bilen har ingen frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven.Det går inte att sätta på dragkrok på Volkswagen ID.3. Här kan du läsa mer om modellen:
volkswagen.se/sv/elbilar/vara-elbilar/id3.html
Om Volkswagen
Volkswagen är ett märke från Tyskland.Här kan du läsa mer om Volkswagen:
volkswagen.se/sv.html
Recensioner av Volkswagen ID.3
Så tycker ni om Volkswagen ID.3
Vill du också tycka till? Det gör du här!
oktober 9, 2024
Rätt rolig att köra, bilen är pigg och ligger rätt fint på vägen.
Bakhjulsdrift gjorde mig aningen nervös inför bilbyte från att bara ha kört framhjulsdrivna bilar i över 20 år.
Men den klarade vintern rätt bra ändå, på dubbdäck ska tilläggas.
Priset är för högt och tekniken strulade mycket första året men efter ett par uppgraderingar över the air blev den stabil sen slutade de uppdatera den och det visade sig att OTA inte fungerade för VW, den skulle uppgraderas när jag bytte bil igen.
Nu när de sänkt priset rejält på instegsbilen så kanske den blir mer prisvärd, däremot tror jag aldrig VW får ordning på det gamla systemet de kör med för infotainment eller hela bildatorn som ibland lade av så att endast hastigheten gick att utläsa.
Betygsätt Volkswagen ID.3
Betygsätt Volkswagen ID.3
Din recension hjälper andra