Tesla Model 3Performance
661 170 kr
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
2 888 kr/mån
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 661 170 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 9 368 kr
Prisdel: 42 976 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 69 321 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 5 776 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 2 888 kr.
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 661 170 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 9 368 kr
Prisdel: 42 976 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 69 321 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 5 776 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 2 888 kr.
Funktioner
Betyg på modellen
Fakta
70
Vår unika kalkyl ger den här modellen 70 poäng.
Fyrhjulsdriven
5 säten
✖
Apple CarPlay
✖
Android Auto
✓
Värmepump
✓
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
30 kWh/100 km10 kWh/100 km
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
3000 mm6000 mm
1200 mm2500 mm
1200 mm2200 mm
400 kg4500 kg
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
0 liter200 liter
0 kilo2500 kilo
Andra varianter av Model 3
Läsvärt om Tesla Model 3
En av de mest klassiska elbilarna levererar fortfarande. Fick sig en omfattande uppdatering nyligen och blev snyggare, tystare och bättre på alla sätt och vis. Trevlig att köra och trevlig att ha och göra med. Det är svårt att gnälla på den här bilen.
Tesla Model 3 är en sedan med fem sittplatser som tillverkas av Tesla.
78.1 kWh , där 75 kWh är faktiskt användbart.
Det betyder att Tesla Model 3
har ett batteri av normal storlek. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.
Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt420 km .
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt340 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.
0-100 km/h går på 3.1 sekunder och topphastigheten ligger på 262 km/h.
Tesla Model 3 har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1000 kg.
Här kan du läsa mer om modellen:
tesla.com/sv_se/model3
Här kan du läsa mer om Tesla:
tesla.com/sv_se
Tesla Model 3 är en sedan med fem sittplatser som tillverkas av Tesla.
Batteri
Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Tesla Model 3 är påDet här är räckvidden
Räckvidden är 528 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt
Normal förbrukning
Förbrukningen ligger på 16.7 kWh/100 km. Det är rätt normalt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.Värmepump
Tesla Model 3 har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.Väldigt snabb laddning
Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Tesla Model 3 laddar i maximalt 250 kW vid snabbladdare, det är väldigt snabbt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.Drivning och prestanda
Tesla Model 3 är en Fyrhjulsdriven bil. Den har 627 hästkrafter (461 kW) och vridet är 741Nm.0-100 km/h går på 3.1 sekunder och topphastigheten ligger på 262 km/h.
Utrymmen
Med alla säten uppfällda har du plats för 594 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 594 liter. Bilen har en frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven, och den är på 88 liter.Tesla Model 3 har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1000 kg.
Här kan du läsa mer om modellen:
tesla.com/sv_se/model3
Om Tesla
Tesla är, minst sagt, pionjären på elbilsmarknaden. Man var tidigt ute och har på många sätt varit en ohotad etta på tronen. Ledningen är dock inte alls lika självklar längre.Här kan du läsa mer om Tesla:
tesla.com/sv_se
Bildgalleri
Video
Första testet
Svenska tester
Av Model 3 Performance
Recensioner av Tesla Model 3
Så tycker ni om Tesla Model 3
Vill du också tycka till? Det gör du här!
Det finns inga recensioner ännu.
Betygsätt Tesla Model 3
Betygsätt Tesla Model 3
Din recension hjälper andra
Tesla Model 3
Performance