Smart #3Pro
429 900 kr
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
2 125 kr/mån
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 429 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 6 091 kr
Prisdel: 27 943 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 51 012 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 4 251 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 2 125 kr.
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 429 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 6 091 kr
Prisdel: 27 943 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 51 012 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 4 251 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 2 125 kr.
Funktioner
Betyg på modellen
Fakta
58
Vår unika kalkyl ger den här modellen 58 poäng.
Bakhjulsdriven
5 säten
✓
Apple CarPlay
✓
Android Auto
✓
Värmepump
✓
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
0 liter200 liter
Andra varianter av #3
Läsvärt om Smart #3
Smart #3 är en suv med fem sittplatser som tillverkas av Smart i Kina.
49 kWh , där 47 kWh är faktiskt användbart.
Det betyder att Smart #3
har ett litet batteri. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.
Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt260 km .
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt210 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.
0-100 km/h går på 5.8 sekunder och topphastigheten ligger på 180 km/h.
Det går inte att sätta på dragkrok på Smart #3. Här kan du läsa mer om modellen:
se.smart.com/sv/models/hashtag-three
Här kan du läsa mer om Smart:
se.smart.com/sv
Batteri
Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Smart #3 är påSmart #3 har kort räckvidd
Räckvidden är 325 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt
Värmepump
Smart #3 har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.Laddning
Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Smart #3 laddar i maximalt 130 kW vid snabbladdare, det är normalt. Hemma laddar du med maximalt 7.4 kW.Drivning och prestanda
Smart #3 är en Bakhjulsdriven bil. Den har 272 hästkrafter (200 kW) och vridet är 343Nm.0-100 km/h går på 5.8 sekunder och topphastigheten ligger på 180 km/h.
Utrymmen
Med alla säten uppfällda har du plats för 370 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1160 liter. Bilen har en frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven, och den är på 15 liter.Det går inte att sätta på dragkrok på Smart #3. Här kan du läsa mer om modellen:
se.smart.com/sv/models/hashtag-three
Om Smart
Smart är ett märke från Kina, Tyskland.Här kan du läsa mer om Smart:
se.smart.com/sv
Recensioner av Smart #3
Så tycker ni om Smart #3
Vill du också tycka till? Det gör du här!
Det finns inga recensioner ännu.
Betygsätt Smart #3
Betygsätt Smart #3
Din recension hjälper andra