Skoda Enyaq85 solid edition
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 559 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 7 933 kr
Prisdel: 36 393 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 61 304 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 5 108 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 2 554 kr.
Batteri
Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Skoda Enyaq är påDet här är räckvidden
Räckvidden är 556 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt
Låg förbrukning
Förbrukningen ligger på 15.1 kWh/100 km. Det är snålt! Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.Värmepump
Skoda Enyaq har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.Ganska så snabb laddning
Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Skoda Enyaq laddar i maximalt 135 kW vid snabbladdare, det är relativt snabbt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.Drivning och prestanda
Skoda Enyaq är en Bakhjulsdriven bil. Den har 286 hästkrafter (210 kW) och vridet är 545Nm.0-100 km/h går på 6.7 sekunder och topphastigheten ligger på 180 km/h.
Utrymmen
Med alla säten uppfällda har du plats för 585 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1710 liter. Bilen har ingen frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven.Skoda Enyaq har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1000 kg.
Här kan du läsa mer om modellen:
skoda.se/modeller/enyaq/enyaq
Om Skoda
Skoda är ett märke från Tjeckien.Här kan du läsa mer om Skoda:
skoda.se
Känns verkligen som att Skoda/VW nu faktiskt har börjat få till sina elbilar. Många av de brister från tidigare modeller är åtgärdade. Infotainment är cleant och responsivt samt den nya röstassistenten är ändå duglig. Förvärmning av batteriet och generellt snabbare laddning. Effektivare och starkare motorer på 286hk. De nya matrix-lamporna är riktigt grymma – mycket snabbare och skarpare än tidigare iterationer.
Det finns ett fåtal småsaker att påpeka. Interiören består av ganska mycket hårdplast, men känns ändå stadigt byggd; kanske något man ska förvänta sig i denna prisklass ändå. Standard-interiören (loft) är fulare än tidigare år, men ändå snyggare än vad den ser ut på bild på hemsidan så det funkar. Att sparka för att få upp bakluckan är helt värdelöst, kanske är en inlärningskurva. Den nya appen är generellt bra… men inte helt perfekt. Händer när man står vid snabbladdare att det tar nån minut innan status uppdateras, men det verkar alltid komma till slut.
Skulle även vilja ha bättre koppling mellan profiler och nycklar. Lite oklart vad användarprofiler ens gör.. förstår inte varför man inte bara kan koppla nyckel till en sätesinställning eller liknande. Dessutom måste man trycka OK varje gång bilen startar för att logga in också, så onödigt.
Bra förvaring. Klart man skulle vilja ha en liten frunk eller något för laddkabeln, speciellt för mig som har hundbur och inte kan öppna falsk-golvet hur som helst. Och på tal om falsk-golvet, varför har de komplicerat till det och lagt in någon konstig frigilot-grej? Det gör att man inte får in lastskyddet under där…
Ska också nämna att tryckfelsnisse varit framme på vanliga 85. Den stödjer faktiskt 175kw snabbladdning precis som 85x och uppåt. Det står fel överallt, även på skodas egna hemsida. Men min bil kommer definitivt upp i 175kw laddning (mellan typ 5-30%) och har fått bekräftat direkt från Skoda att den har 175kw snabbladdning.
Ger ändå 5/5 för att problemen är väldigt små och för prisklassen tycker jag att bilen är svår att slå för mina användningsområden. Dröm att köra och riktigt snygg enligt mig. (Svart lack och svarta fälgar – så vi syns i tvätthallen!)
Det är en helt ok familjebil. Känns väldigt mycket standard. Som med många andra elbilar så är det lite drygt att ställa in vissa funktioner. Svårt att få appen att fungera klockrent och det verkar som att man ska betala extra för fler funktioner i appen. Också lite konstig med låset – man är aldrig riktigt säker på att den är låst. Det kan man förstås lära sig, men det är inte intuitivt. Jobbigt, som med många andra elbilar, att stänga av lane assist. Men den funktionen funkar ok så länge som vägmarkeringar är fräscha och synliga. Bra pendlarbil. Ok utrymme i baksäte, pluspoäng för uppfällbart sätesbord som sitter på baksidan av framstolarna. Skitdrygt att lägga i båten med denna då det inte verkar att gå att koppla bort varningar/autobroms. Blir då svårt om man vill koppla bort släpvagnskontakt när man ska ner i vattnet.