Skoda Enyaq85 solid edition

559 900 kr
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
2 554 kr/mån
Så har vi räknat
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.

Så har vi räknat:
Nybilspriset är 559 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.

Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 7 933 kr
Prisdel: 36 393 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr

Räknar vi ihop dessa får vi 61 304 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 5 108 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.

Efter 50% marginalskatt blir detta 2 554 kr.

Funktioner
Bygg hos SkodaSpara & jämför
Betyg på modellen
Fakta
58
Vår unika kalkyl ger den här modellen 58 poäng.
Så räknar vi
Bakhjulsdriven
5 säten
Apple CarPlay
?
Android Auto
Värmepump
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
30 kWh/100 km10 kWh/100 km
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
0 kilo2500 kilo
Andra varianter av  Enyaq
  • Enyaq

    Skoda Enyaq Coupé

    RS solid edition
    639 900 kr
    2 818 kr/mån
     
    57
    4,0
    +
  • Enyaq

    Skoda Enyaq Coupé

    85x solid edition
    619 900 kr
    2 752 kr/mån
     
    57
    0,0
    +
  • Enyaq

    Skoda Enyaq Coupé

    85 solid edition
    559 900 kr
    2 554 kr/mån
     
    58
    0,0
    +
  • Enyaq

    Skoda Enyaq

    RS solid edition
    659 900 kr
    2 884 kr/mån
     
    55
    0,0
    +
  • Läsvärt om Skoda Enyaq
    Skoda Enyaq är en suv med fem sittplatser som tillverkas av Skoda i Tjeckien.

    Batteri

    Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Skoda Enyaq är på 82 kWh, där 77 kWh är faktiskt användbart. Det betyder att Skoda Enyaq har ett batteri av normal storlek. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.

    Det här är räckvidden

    Räckvidden är 556 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.

    Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt 440 km.

    När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
    Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt 360 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.

    Låg förbrukning

    Förbrukningen ligger på 15.1 kWh/100 km. Det är snålt! Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.

    Värmepump

    Skoda Enyaq har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.

    Ganska så snabb laddning

    Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Skoda Enyaq laddar i maximalt 135 kW vid snabbladdare, det är relativt snabbt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.

    Drivning och prestanda

    Skoda Enyaq är en Bakhjulsdriven bil. Den har 286 hästkrafter (210 kW) och vridet är 545Nm.

    0-100 km/h går på 6.7 sekunder och topphastigheten ligger på 180 km/h.

    Utrymmen

    Med alla säten uppfällda har du plats för 585 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1710 liter. Bilen har ingen frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven.

    Skoda Enyaq har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1000 kg.

    Här kan du läsa mer om modellen:
    skoda.se/modeller/enyaq/enyaq

    Om Skoda

    Skoda är ett märke från Tjeckien.

    Här kan du läsa mer om Skoda:
    skoda.se

    Recensioner av Skoda Enyaq
    Så tycker ni om Skoda Enyaq
    Vill du också tycka till? Det gör du här!
    från
    ddrive
    oktober 9, 2024

    Det är en helt ok familjebil. Känns väldigt mycket standard. Som med många andra elbilar så är det lite drygt att ställa in vissa funktioner. Svårt att få appen att fungera klockrent och det verkar som att man ska betala extra för fler funktioner i appen. Också lite konstig med låset – man är aldrig riktigt säker på att den är låst. Det kan man förstås lära sig, men det är inte intuitivt. Jobbigt, som med många andra elbilar, att stänga av lane assist. Men den funktionen funkar ok så länge som vägmarkeringar är fräscha och synliga. Bra pendlarbil. Ok utrymme i baksäte, pluspoäng för uppfällbart sätesbord som sitter på baksidan av framstolarna. Skitdrygt att lägga i båten med denna då det inte verkar att gå att koppla bort varningar/autobroms. Blir då svårt om man vill koppla bort släpvagnskontakt när man ska ner i vattnet.

    Betygsätt Skoda Enyaq
    Betygsätt Skoda Enyaq
    Din recension hjälper andra
    Här är dina sparade modeller
    Klicka på + för att spara modeller