Renault Megane E-TechEV40 130hp
399 900 kr
Paket
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
2 026 kr/mån
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 399 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 5 666 kr
Prisdel: 25 993 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 48 637 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 4 053 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 2 026 kr.
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 399 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 5 666 kr
Prisdel: 25 993 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 48 637 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 4 053 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 2 026 kr.
Funktioner
Betyg på modellen
Fakta
46
Vår unika kalkyl ger den här modellen 46 poäng.
Framhjulsdriven
5 säten
✓
Apple CarPlay
?
Android Auto
✓
Värmepump
✖
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
30 kWh/100 km10 kWh/100 km
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
0 kilo2500 kilo
Andra varianter av Megane
Läsvärt om Renault Megane E-Tech
Renault Megane E-Tech är en halvkombi med fem sittplatser som tillverkas av Renault i Frankrike.
43.3 kWh , där 40 kWh är faktiskt användbart.
Det betyder att Renault Megane E-Tech
har ett litet batteri. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.
Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt240 km .
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt200 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.
0-100 km/h går på 10 sekunder och topphastigheten ligger på 150 km/h.
Renault Megane E-Tech har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 500 kg.
Här kan du läsa mer om modellen:
renault.se/bilar/elbilar/megane-e-tech-electric
Här kan du läsa mer om Renault:
renault.se
Batteri
Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Renault Megane E-Tech är påRenault Megane E-Tech har kort räckvidd
Räckvidden är 300 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt
Låg förbrukning
Förbrukningen ligger på 15.8 kWh/100 km. Det är snålt! Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.Värmepump
Renault Megane E-Tech har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.Långsam laddning
Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Renault Megane E-Tech laddar i maximalt 85 kW vid snabbladdare, det är långsamt och det här är inte en bil för långturer. Hemma laddar du med maximalt 22 kW.Drivning och prestanda
Renault Megane E-Tech är en Framhjulsdriven bil. Den har 131 hästkrafter (96 kW) och vridet är 250Nm.0-100 km/h går på 10 sekunder och topphastigheten ligger på 150 km/h.
Utrymmen
Med alla säten uppfällda har du plats för 440 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1332 liter. Bilen har ingen frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven.Renault Megane E-Tech har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 500 kg.
Här kan du läsa mer om modellen:
renault.se/bilar/elbilar/megane-e-tech-electric
Om Renault
Renault är ett märke från Frankrike.Här kan du läsa mer om Renault:
renault.se
Recensioner av Renault Megane E-Tech
Så tycker ni om Renault Megane E-Tech
Vill du också tycka till? Det gör du här!
Det finns inga recensioner ännu.
Betygsätt Renault Megane E-Tech
Betygsätt Renault Megane E-Tech
Din recension hjälper andra