Nissan Leafe+

461 070 kr
Paket
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
2 228 kr/mån
Så har vi räknat
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.

Så har vi räknat:
Nybilspriset är 461 070 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.

Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 6 533 kr
Prisdel: 29 969 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr

Räknar vi ihop dessa får vi 53 479 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 4 456 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.

Efter 50% marginalskatt blir detta 2 228 kr.

Funktioner
Bygg hos NissanSpara & jämför
Betyg på modellen
Fakta
45
Vår unika kalkyl ger den här modellen 45 poäng.
Så räknar vi
Bakhjulsdriven
5 säten
Apple CarPlay
?
Android Auto
Värmepump
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
30 kWh/100 km10 kWh/100 km
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
Andra varianter av  Leaf
  • Leaf

    Nissan Leaf

    379 700 kr
    1 960 kr/mån
     
    44
    0,0
    +
  • Läsvärt om Nissan Leaf
    Nissan började rulla ut ur fabriken redan 2010 och det börjar synas. Även om den andra generationen fick ett helt nytt utseende 2017 så känns inte det här som något superpeppigt direkt.

    Nissan Leaf är en halvkombi med fem sittplatser som tillverkas av Nissan i Japan.

    Batteri

    Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Nissan Leaf är på 62 kWh, där 59 kWh är faktiskt användbart. Det betyder att Nissan Leaf har ett litet batteri. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.

    Nissan Leaf har kort räckvidd

    Räckvidden är 397 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.

    Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt 320 km.

    När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
    Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt 260 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.

    Normal förbrukning

    Förbrukningen ligger på 17.8 kWh/100 km. Det är rätt normalt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.

    Värmepump

    Nissan Leaf har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.

    Långsam laddning

    Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Nissan Leaf laddar i maximalt 46 kW vid snabbladdare, det är långsamt och det här är inte en bil för långturer. Hemma laddar du med maximalt 6.6 kW.

    Drivning och prestanda

    Nissan Leaf är en Bakhjulsdriven bil. Den har 218 hästkrafter (160 kW) och vridet är 340Nm.

    0-100 km/h går på 6.9 sekunder och topphastigheten ligger på 157 km/h.

    Utrymmen

    Med alla säten uppfällda har du plats för 435 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1176 liter. Bilen har ingen frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven.

    Det går inte att sätta på dragkrok på Nissan Leaf. Här kan du läsa mer om modellen:
    nissan.se/fordon/fordon-utbud/leaf.html

    Om Nissan

    Nissan har levererat klassiker som GT-R men också en herrans massa helt vanliga bilar. Här i Sverige har deras Qashqai blivit en succé. Med elbilar var de tidiga med sin Leaf, men sedan har det inte hänt speciellt mycket tyvärr.

    Nissan är ett märke från Japan.

    Här kan du läsa mer om Nissan:
    nissan.se

    Recensioner av Nissan Leaf
    Så tycker ni om Nissan Leaf
    Vill du också tycka till? Det gör du här!

    Det finns inga recensioner ännu.

    Betygsätt Nissan Leaf
    Betygsätt Nissan Leaf
    Din recension hjälper andra
    Nissan Leaf
    e+
    Här är dina sparade modeller
    Klicka på + för att spara modeller