Nio, EL6

Nio EL6Long range

879 000 kr
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
4 197 kr/mån
Så har vi räknat
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.

Så har vi räknat:
Nybilspriset är 879 000 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.

Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 14 991 kr
Prisdel: 68 770 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr

Räknar vi ihop dessa får vi 100 738 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 8 394 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.

Efter 50% marginalskatt blir detta 4 197 kr.

Funktioner
Bygg hos NioSpara & jämför
Betyg på modellen
Fakta
43
Vår unika kalkyl ger den här modellen 43 poäng.
Så räknar vi
Fyrhjulsdriven
5 säten
Apple CarPlay
?
Android Auto
Värmepump
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
0 kilo2500 kilo
Andra varianter av  EL6
  • EL6

    Nio EL6

    Standard range
    769 000 kr
    3 472 kr/mån
     
    43
    0,0
    +
  • Läsvärt om Nio EL6
    Nio EL6 är en suv med fem sittplatser som tillverkas av Nio i Kina.

    Batteri

    Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Nio EL6 är på 100 kWh, där 90 kWh är faktiskt användbart. Det betyder att Nio EL6 har ett stort batteri. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.

    Det här är räckvidden

    Räckvidden är 529 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.

    Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt 420 km.

    När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
    Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt 340 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.

    Värmepump

    Nio EL6 har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.

    Snabb laddning

    Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Nio EL6 laddar i maximalt 180 kW vid snabbladdare, det är snabbt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.

    Drivning och prestanda

    Nio EL6 är en Fyrhjulsdriven bil. Den har 489 hästkrafter (360 kW) och vridet är 700Nm.

    0-100 km/h går på 4.5 sekunder och topphastigheten ligger på 200 km/h.

    Utrymmen

    Med alla säten uppfällda har du plats för 579 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1430 liter. Bilen har ingen frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven.

    Nio EL6 har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1200 kg.

    Här kan du läsa mer om modellen:
    nio.com/sv_SE/el6

    Om Nio

    Nio är ett märke från Kina.

    Här kan du läsa mer om Nio:
    nio.com/sv_SE

    Recensioner av Nio EL6
    Så tycker ni om Nio EL6
    Vill du också tycka till? Det gör du här!

    Det finns inga recensioner ännu.

    Betygsätt Nio EL6
    Betygsätt Nio EL6
    Din recension hjälper andra
    Nio EL6
    Long range
    Här är dina sparade modeller
    Klicka på + för att spara modeller