Sale!

MG ZS EVLong range

Det ursprungliga priset var: 452 990 kr.Det nuvarande priset är: 319 900 kr.
Paket
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
1 762 kr/mån
Så har vi räknat
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.

Så har vi räknat:
Nybilspriset är 319 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.

Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 4 532 kr
Prisdel: 20 793 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr

Räknar vi ihop dessa får vi 42 303 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 3 525 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.

Efter 50% marginalskatt blir detta 1 762 kr.

Funktioner
Bygg hos MGSpara & jämför
Betyg på modellen
Fakta
69
Vår unika kalkyl ger den här modellen 69 poäng.
Så räknar vi
Framhjulsdriven
5 säten
Apple CarPlay
?
Android Auto
Värmepump
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
30 kWh/100 km10 kWh/100 km
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
3000 mm6000 mm
1200 mm2500 mm
1200 mm2200 mm
400 kg4500 kg
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
0 kilo2500 kilo
Läsvärt om MG ZS EV
MG ZS EV är en suv med fem sittplatser som tillverkas av MG i Kina.

Batteri

Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i MG ZS EV är på 72.6 kWh, där 68.3 kWh är faktiskt användbart. Det betyder att MG ZS EV har ett batteri av normal storlek. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.

Det här är räckvidden

Räckvidden är 440 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.

Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt 350 km.

När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt 290 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.

Normal förbrukning

Förbrukningen ligger på 17.8 kWh/100 km. Det är rätt normalt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.

Värmepump

MG ZS EV har inte värmepump som standard. Det är främst dåligt på vintern och påverkar räckvidden negativt. Det går helt enkelt åt mer energi att värma upp bilden utan värmepump.

Långsam laddning

Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. MG ZS EV laddar i maximalt 90 kW vid snabbladdare, det är långsamt och det här är inte en bil för långturer. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.

Drivning och prestanda

MG ZS EV är en Framhjulsdriven bil. Den har 156 hästkrafter (115 kW) och vridet är 280Nm.

0-100 km/h går på 8.6 sekunder och topphastigheten ligger på 175 km/h.

Utrymmen

Med alla säten uppfällda har du plats för 448 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1166 liter. Bilen har ingen frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven.

MG ZS EV har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 500 kg.

Här kan du läsa mer om modellen:
mgmotor.eu/sv-SE/configurator/zs-ev

Om MG

MG är ett märke från Kina.

Här kan du läsa mer om MG:
mgmotor.eu/sv-SE

Recensioner av MG ZS EV
Så tycker ni om MG ZS EV
Vill du också tycka till? Det gör du här!
från
Christoffer Larsson
oktober 17, 2024

På pappret en ganska klen bil i många aspekter men min rullar på bra och helt felfritt efter drygt 2 år och snart 9000 mil. Platt laddkurva så går ganska bra trots den låga effekten på papper. Skön att åka i men känns att det inte är den senaste konstruktionen. Mjuk och skön fjädring och den lilla dragvikten som finns räcker till 90% av det man gör med en dragkrok. Mekaniskt väldigt simpel och lär vara enkel och billig att reparera själv när den blir så gammal. Simpelt system som gör sitt jobb med den äran men som inte är påträngande eller stör. På min 2022:a håller sig linjeassistenten avstängt när man stängt av den en gång men kan fortfarande startas ihop med MG pilot, skönt att slippa göra det varje gång.

från
Robert
oktober 10, 2024

Relativt enkel elbil som förpackades aptitligt från återförsäljaren. All inc. 2 år och 3000 mil för 4700 kr./mån.

Detta är vår första elbil och vi kan inte säga att vi saknar något, överraskande många bra funktioner där vi speciellt gillar att kupén går att kyla/värma via appen. Man åker bra i den och räckvidden är ok för oss, oftast lite drygt 40 mil/laddning sommartid. Vi valde Comfortmodellen eftersom vi inte ville ha panoramatak eller plastsäten. Avsaknaden av tonade rutor löste vi med Solarplexius. Dåligt ljud i bilen, men det går att pimpa relativt enkelt. Saknar frunk, men stripa fast en plastlåda under huven så har du din frunk. Rekommenderas.

Betygsätt MG ZS EV
Betygsätt MG ZS EV
Din recension hjälper andra
Här är dina sparade modeller
Klicka på + för att spara modeller