Mercedes-Benz G-Klass580

1 725 000 kr
Paket
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
9 778 kr/mån
Så har vi räknat
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.

Så har vi räknat:
Nybilspriset är 1 725 000 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.

Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 38 967 kr
Prisdel: 178 750 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr

Räknar vi ihop dessa får vi 234 694 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 19 557 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.

Efter 50% marginalskatt blir detta 9 778 kr.

Funktioner
Bygg hos Mercedes-BenzSpara & jämför
Betyg på modellen
Fakta
22
Vår unika kalkyl ger den här modellen 22 poäng.
Så räknar vi
Fyrhjulsdriven
5 säten
Apple CarPlay
?
Android Auto
?
Värmepump
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
30 kWh/100 km10 kWh/100 km
200 km800 km
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
Läsvärt om Mercedes-Benz G-Klass
Mercedes-Benz G-Klass är en suv med fem sittplatser som tillverkas av Mercedes-Benz i Tyskland.

Batteri

Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Mercedes-Benz G-Klass är på 116 kWh, där 116 kWh är faktiskt användbart. Det betyder att Mercedes-Benz G-Klass har ett stort batteri. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.

Det här är räckvidden

Räckvidden är 468 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.

Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt 370 km.

När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt 300 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.

Hög förbrukning

Förbrukningen ligger på 28.1 kWh/100 km. Det är rätt högt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.

Snabb laddning

Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Mercedes-Benz G-Klass laddar i maximalt 200 kW vid snabbladdare, det är snabbt. Hemma laddar du med maximalt kW. Det är långsamt.

Drivning och prestanda

Mercedes-Benz G-Klass är en Fyrhjulsdriven bil. Den har 587 hästkrafter (432 kW) och vridet är 1164Nm.

0-100 km/h går på 4.7 sekunder och topphastigheten ligger på 180 km/h.

Utrymmen

Med alla säten uppfällda har du plats för 667 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1941 liter. Bilen har ingen frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven.

Mercedes-Benz G-Klass har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är kg.

Om Mercedes-Benz

Video
Första testerna
Övervägande positivt
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
En första titt
Top Gear känner på modellen
Thumbnail
Recensioner av Mercedes-Benz G-Klass
Så tycker ni om Mercedes-Benz G-Klass
Vill du också tycka till? Det gör du här!

Det finns inga recensioner ännu.

Betygsätt Mercedes-Benz G-Klass
Betygsätt Mercedes-Benz G-Klass
Din recension hjälper andra
Här är dina sparade modeller
Klicka på + för att spara modeller