Lotus EletreS

1 492 400 kr
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
8 244 kr/mån
Så har vi räknat
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.

Så har vi räknat:
Nybilspriset är 1 492 400 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.

Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 32 375 kr
Prisdel: 148 512 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr

Räknar vi ihop dessa får vi 197 864 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 16 488 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.

Efter 50% marginalskatt blir detta 8 244 kr.

Funktioner
Bygg hos LotusSpara & jämför
Betyg på modellen
Fakta
34
Vår unika kalkyl ger den här modellen 34 poäng.
Så räknar vi
Fyrhjulsdriven
5 säten
Apple CarPlay
?
Android Auto
Värmepump
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
0 liter200 liter
0 kilo2500 kilo
Andra varianter av  Eletre
  • Eletre

    Lotus Eletre

    R
    1 833 900 kr
    10 497 kr/mån
     
    27
    0,0
    +
  • Eletre

    Lotus Eletre

    1 192 200 kr
    6 264 kr/mån
     
    43
    0,0
    +
  • Läsvärt om Lotus Eletre
    Lotus Eletre är en suv med fem sittplatser som tillverkas av Lotus i Kina.

    Batteri

    Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Lotus Eletre är på 111.9 kWh, där 109 kWh är faktiskt användbart. Det betyder att Lotus Eletre har ett stort batteri. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.

    Det här är räckvidden

    Räckvidden är 490 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.

    Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt 390 km.

    När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
    Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt 320 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.

    Värmepump

    Lotus Eletre har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.

    Väldigt snabb laddning

    Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Lotus Eletre laddar i maximalt 350 kW vid snabbladdare, det är väldigt snabbt. Hemma laddar du med maximalt 22 kW.

    Drivning och prestanda

    Lotus Eletre är en Fyrhjulsdriven bil. Den har 612 hästkrafter (450 kW) och vridet är 710Nm.

    0-100 km/h går på 4.5 sekunder och topphastigheten ligger på 258 km/h.

    Utrymmen

    Med alla säten uppfällda har du plats för 611 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1532 liter. Bilen har en frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven, och den är på 46 liter.

    Lotus Eletre har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 2250 kg.

    Här kan du läsa mer om modellen:
    lotuscars.com/sv-SE/eletre

    Om Lotus

    Lotus är ett märke från Kina.

    Här kan du läsa mer om Lotus:
    lotuscars.com/sv-SE

    Recensioner av Lotus Eletre
    Så tycker ni om Lotus Eletre
    Vill du också tycka till? Det gör du här!
    från
    Nalias
    oktober 9, 2024

    -Otroligt snygg utanpå och får många att titta extra

    -Enkel som vardagsbil

    -Mycket lyxig inredning

    -Stort bagage utrymme

    -Både Android auto och Apple car play om du vill

    -Jättebra infotainmentsystem (skönare än Android auto for sure)

    -När du vill ha ”kul” så är den otroligt rolig att köra

    -Trots SUV så sitter den klistrad i marken i kurvor

    -Köra mellan Stockholm-Österlen under sommaren krävde 1 laddning men vi laddade 2 gånger ”just in case”

    -Har inte hittat någon laddare som kommer upp i den snabbheten den ska klara av att ladda på, vi får ca 180-220 på snabbladdare

    Betygsätt Lotus Eletre
    Betygsätt Lotus Eletre
    Din recension hjälper andra
    Här är dina sparade modeller
    Klicka på + för att spara modeller