Kia, EV6

Kia EV6AWD Special Edition

658 400 kr
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
2 879 kr/mån
Så har vi räknat
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.

Så har vi räknat:
Nybilspriset är 658 400 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.

Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 9 329 kr
Prisdel: 42 796 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr

Räknar vi ihop dessa får vi 69 102 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 5 758 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.

Efter 50% marginalskatt blir detta 2 879 kr.

Funktioner
Bygg hos KiaSpara & jämför
Betyg på modellen
Fakta
66
Vår unika kalkyl ger den här modellen 66 poäng.
Så räknar vi
Fyrhjulsdriven
5 säten
Apple CarPlay
?
Android Auto
Värmepump
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
30 kWh/100 km10 kWh/100 km
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
0 liter200 liter
0 kilo2500 kilo
Andra varianter av  EV6
  • EV6

    Kia EV6

    AWD
    630 400 kr
    2 787 kr/mån
     
    71
    0,0
    +
  • EV6

    Kia EV6

    RWD
    689 900 kr
    2 983 kr/mån
     
    60
    0,0
    +
  • EV6

    Kia EV6

    GT
    823 100 kr
    3 829 kr/mån
     
    52
    0,0
    +
  • Läsvärt om Kia EV6
    Kia EV6 var Kias första elbil på deras plattform E-GMP. Plattformen, och därmed även EV6, bjuder på en hel del elektriska fördelar som väldigt snabb laddning tack vare 800V-teknik.

    Kia EV6 är en crossover med fem sittplatser som tillverkas av Kia i Sydkorea.

    Batteri

    Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Kia EV6 är på 77.4 kWh, där 74 kWh är faktiskt användbart. Det betyder att Kia EV6 har ett batteri av normal storlek. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.

    Det här är räckvidden

    Räckvidden är 506 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.

    Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt 400 km.

    När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
    Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt 330 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.

    Normal förbrukning

    Förbrukningen ligger på 17.2 kWh/100 km. Det är rätt normalt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.

    Värmepump

    Kia EV6 har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.

    Väldigt snabb laddning

    Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Kia EV6 laddar i maximalt 239 kW vid snabbladdare, det är väldigt snabbt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.

    Drivning och prestanda

    Kia EV6 är en Fyrhjulsdriven bil. Den har 325 hästkrafter (239 kW) och vridet är 605Nm.

    0-100 km/h går på 5.2 sekunder och topphastigheten ligger på 188 km/h.

    Utrymmen

    Med alla säten uppfällda har du plats för 480 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1290 liter. Bilen har en frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven, och den är på 50 liter.

    Kia EV6 har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1600 kg.

    Här kan du läsa mer om modellen:
    kia.com/se/nya-bilar/ev6/upptack

    Om Kia

    Kia är ett sydkoreanskt bilmärke inom Hyundai-koncernen och man är systermärke med Hyundai och Genesis, som ännu inte finns i Sverige. Man har satsat hårt på elektrifiering, både på laddhybrider och elbilar.

    Kia är ett märke från Sydkorea.

    Här kan du läsa mer om Kia:
    kia.com/se

    Recensioner av Kia EV6
    Så tycker ni om Kia EV6
    Vill du också tycka till? Det gör du här!
    från
    Tompalino
    oktober 10, 2024

    Uppskattar EV6:an för dess sköna mix mellan modern elbilsteknik i kombination med relativt klassisk förarmiljö. M a o allt för många tillverkare av idag har gått ”all in” på att slimma bort logiska knappar och positioner av skärmar etc.

    Sen gör ju den übersnabba laddningen att långdistanskörningar är en baggis!

    från
    EV6 GTLINE AWD
    oktober 10, 2024

    Ägt bilen 2 år nu och bara rullat felfritt sedan den hämtades. Rejält med utrymme i baksäte för barnstolar. Åkte en v90 cc innan och denna känns rymligare.

    Betygsätt Kia EV6
    Betygsätt Kia EV6
    Din recension hjälper andra
    Kia EV6
    AWD Special Edition
    Här är dina sparade modeller
    Klicka på + för att spara modeller