Kia EV3Long range
498 300 kr
Paket
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
2 351 kr/mån
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 498 300 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 7 060 kr
Prisdel: 32 389 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 56 427 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 4 702 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 2 351 kr.
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 498 300 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 7 060 kr
Prisdel: 32 389 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 56 427 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 4 702 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 2 351 kr.
Funktioner
Betyg på modellen
Fakta
65
Vår unika kalkyl ger den här modellen 65 poäng.
Framhjulsdriven
5 säten
✓
Apple CarPlay (trådlös)
✓
Android Auto (trådlös)
✓
Värmepump
✓
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
30 kWh/100 km10 kWh/100 km
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
0 liter200 liter
0 kilo2500 kilo
Andra varianter av EV3
Läsvärt om Kia EV3
Kia EV3 är en suv med fem sittplatser som tillverkas av Kia i Sydkorea.
81.4 kWh , där 78 kWh är faktiskt användbart.
Det betyder att Kia EV3
har ett batteri av normal storlek. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.
Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt480 km .
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt390 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.
0-100 km/h går på 7.7 sekunder och topphastigheten ligger på 170 km/h.
Kia EV3 har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1000 kg.
Här kan du läsa mer om modellen:
kia.com/se/nya-bilar/ev3/premiere
Kia är ett märke från Sydkorea.
Här kan du läsa mer om Kia:
kia.com/se
Batteri
Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Kia EV3 är påKia EV3 har lång räckvidd
Räckvidden är 605 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt
Låg förbrukning
Förbrukningen ligger på 14.9 kWh/100 km. Det är snålt! Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.Värmepump
Kia EV3 har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.Laddning
Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Kia EV3 laddar i maximalt 128 kW vid snabbladdare, det är normalt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.Drivning och prestanda
Kia EV3 är en Framhjulsdriven bil. Den har 204 hästkrafter (150 kW) och vridet är 283Nm.0-100 km/h går på 7.7 sekunder och topphastigheten ligger på 170 km/h.
Utrymmen
Med alla säten uppfällda har du plats för 460 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1250 liter. Bilen har en frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven, och den är på 25 liter.Kia EV3 har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1000 kg.
Här kan du läsa mer om modellen:
kia.com/se/nya-bilar/ev3/premiere
Om Kia
Kia är ett sydkoreanskt bilmärke inom Hyundai-koncernen och man är systermärke med Hyundai och Genesis, som ännu inte finns i Sverige. Man har satsat hårt på elektrifiering, både på laddhybrider och elbilar.Kia är ett märke från Sydkorea.
Här kan du läsa mer om Kia:
kia.com/se
Bildgalleri
Video
Första titten
Lite genomgångar
Recensioner av Kia EV3
Så tycker ni om Kia EV3
Vill du också tycka till? Det gör du här!
Det finns inga recensioner ännu.
Betygsätt Kia EV3
Betygsätt Kia EV3
Din recension hjälper andra
Kia EV3
Long range