Isuzu D-Max BEV
824 875 kr
			
			
		Paket
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
								3 840 kr/mån
								
								
								Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 824 875 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 13 457 kr
Prisdel: 61 733 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 92 168 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 7 680 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 3 840 kr.
 
							
								Så har vi räknat:
Nybilspriset är 824 875 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 13 457 kr
Prisdel: 61 733 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 92 168 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 7 680 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 3 840 kr.
Funktioner
				
				Fakta
Fyrhjulsdriven
5 säten
?
Apple CarPlay
?
Android Auto
?
Värmepump
?
Frunk
?
V2L
?
V2G
Fyra viktigaste
200 km800 km
    10 sek2 sek
    40 kW350 kW
    200 liter800 liter
    Batteri och laddning
200 km800 km
    10 kWh/100 km30 kWh/100 km
    0 kW22 kW
    40 kW350 kW
    20 kWh120 kWh
    20 kWh120 kWh
    0 min60 min
    Prestanda
70 kW500 kW
    100 hk800 hk
    100 Nm800 Nm
    100 km/h300 km/h
    Utrymme och drag
200 liter800 liter
    650 liter3000 liter
    0 liter200 liter
    0 kilo3000 kilo
    Mått och vikt
3000 mm6000 mm
    1200 mm2500 mm
    1200 mm2200 mm
    1500 mm4000 mm
    1000 kg3500 kg
    Läsvärt om Isuzu D-Max BEV
				Isuzu D-Max BEV är en pickup med fem sittplatser som tillverkas av  Isuzu i Japan. 
Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt210 km .
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt170 km  för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt. 
0-100 km/h går på 10.1 sekunder och topphastigheten ligger på 130 km/h.
Här kan du läsa mer om modellen:
isuzusverige.se/dmax
Här kan du läsa mer om Isuzu:
isuzusverige.se
			Isuzu D-Max BEV har kort räckvidd
Räckvidden är 263 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt
Långsam laddning
Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Isuzu D-Max BEV laddar i maximalt 50 kW vid snabbladdare, det är långsamt och det här är inte en bil för långturer. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.Drivning och prestanda
Isuzu D-Max BEV är en Fyrhjulsdriven bil. Den har 177 hästkrafter (130 kW) och vridet är 325Nm.0-100 km/h går på 10.1 sekunder och topphastigheten ligger på 130 km/h.
Här kan du läsa mer om modellen:
isuzusverige.se/dmax
Om Isuzu
Isuzu är ett märke från Japan.Här kan du läsa mer om Isuzu:
isuzusverige.se
Så tycker journalisterna om Isuzu D-Max BEV
– Isuzu D-Max Electric behåller mycket av den robusthet som gjort modellen populär, men adderar eldriftens tystnad och lägre driftkostnad. Den är inte avsedd för långresor, men fungerar väl som arbetsfordon i lokala verksamheter, exempelvis inom fastighetsskötsel, jordbruk eller kommunal drift.
Peter Esse
Videoklipp på Isuzu D-Max BEV
Peter Esse provkör



Nyheter från Feber om Isuzu D-Max










