Hyundai Ioniq 6AWD 77,4 kWh
659 900 kr
			
			
		Paket
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
								2 884 kr/mån
								
								
								Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 659 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 9 350 kr
Prisdel: 42 893 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 69 221 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 5 768 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 2 884 kr.
 
							
								Så har vi räknat:
Nybilspriset är 659 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 9 350 kr
Prisdel: 42 893 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 69 221 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 5 768 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 2 884 kr.
Funktioner
				
				Fakta
65
Vår unika kalkyl ger den här modellen 65 poäng. 
 
Fyrhjulsdriven
5 säten
✓
Apple CarPlay (trådad)
✓
Android Auto (trådad)
✓
Värmepump
✓
Frunk
✓
V2L
✖
V2G
Fyra viktigaste
200 km800 km
    10 sek2 sek
    40 kW350 kW
    200 liter800 liter
    Batteri och laddning
200 km800 km
    10 kWh/100 km30 kWh/100 km
    0 kW22 kW
    40 kW350 kW
    20 kWh120 kWh
    20 kWh120 kWh
    0 min60 min
    Prestanda
70 kW500 kW
    100 hk800 hk
    100 Nm800 Nm
    100 km/h300 km/h
    Utrymme och drag
200 liter800 liter
    650 liter3000 liter
    0 liter200 liter
    0 kilo3000 kilo
    Mått och vikt
3000 mm6000 mm
    1200 mm2500 mm
    1200 mm2200 mm
    1500 mm4000 mm
    1000 kg3500 kg
    Andra varianter av  Ioniq 6
Läsvärt om Hyundai Ioniq 6
				Strömlinjeformad helelektrisk sedan med låg luftmotståndskoefficient som ger bra räckvidd. Lite udda i sin form och har inte slagit i Sverige. Får uppdatering under 2025. 
Hyundai Ioniq 6 är en sedan med fem sittplatser som tillverkas av Hyundai i Sydkorea, Singapore.
77.4 kWh , där 74 kWh  är faktiskt användbart. 
Det betyder att Hyundai Ioniq 6
har ett batteri av normal storlek. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.
Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt470 km .
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt380 km  för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt. 
0-100 km/h går på 5.1 sekunder och topphastigheten ligger på 185 km/h.
Hyundai Ioniq 6 har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1500 kg.
Här kan du läsa mer om modellen:
hyundai.se/bilar/ioniq-6
Här kan du läsa mer om Hyundai:
hyundai.se
			Hyundai Ioniq 6 är en sedan med fem sittplatser som tillverkas av Hyundai i Sydkorea, Singapore.
Batteri
Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Hyundai Ioniq 6 är påDet här är räckvidden
Räckvidden är 583 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt
Låg förbrukning
Förbrukningen ligger på 15.1 kWh/100 km. Det är snålt! Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.Värmepump
Hyundai Ioniq 6 har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.Väldigt snabb laddning
Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Hyundai Ioniq 6 laddar i maximalt 233 kW vid snabbladdare, det är väldigt snabbt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.Drivning och prestanda
Hyundai Ioniq 6 är en Fyrhjulsdriven bil. Den har 325 hästkrafter (239 kW) och vridet är 605Nm.0-100 km/h går på 5.1 sekunder och topphastigheten ligger på 185 km/h.
Utrymmen
Med alla säten uppfällda har du plats för 401 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med liter. Bilen har en frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven, och den är på 45 liter.Hyundai Ioniq 6 har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1500 kg.
Garantier
Hyundai lämnar vanligtvis 5 års garanti.Här kan du läsa mer om modellen:
hyundai.se/bilar/ioniq-6
Om Hyundai
Hyundai är ett märke från Sydkorea.Här kan du läsa mer om Hyundai:
hyundai.se
Nyheter från Feber om Hyundai Ioniq 6
















