Ford Mustang Mach-ELong range AWD

649 900 kr
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
2 851 kr/mån
Så har vi räknat
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.

Så har vi räknat:
Nybilspriset är 649 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.

Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 9 209 kr
Prisdel: 42 243 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr

Räknar vi ihop dessa får vi 68 429 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 5 702 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.

Efter 50% marginalskatt blir detta 2 851 kr.

Funktioner
Bygg hos FordSpara & jämför
Betyg på modellen
Fakta
52
Vår unika kalkyl ger den här modellen 52 poäng.
Så räknar vi
Bakhjulsdriven
5 säten
Apple CarPlay (trådlös)
Android Auto (trådlös)
Värmepump
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
30 kWh/100 km10 kWh/100 km
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
3000 mm6000 mm
1200 mm2500 mm
1200 mm2200 mm
400 kg4500 kg
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
0 liter200 liter
0 kilo2500 kilo
Andra varianter av  Mustang Mach-E
  • Ford

    Ford Mustang Mach-E

    GT
    769 900 kr
    3 478 kr/mån
     
    45
    0,0
    +
  • Ford

    Ford Mustang Mach-E

    Long range RWD
    619 900 kr
    2 752 kr/mån
     
    55
    0,0
    +
  • Ford

    Ford Mustang Mach-E

    Standard range RWD
    559 900 kr
    2 554 kr/mån
     
    51
    0,0
    +
  • Läsvärt om Ford Mustang Mach-E
    Ford Mustang Mach-E är en suv med fem sittplatser som tillverkas av Ford i USA.

    Batteri

    Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Ford Mustang Mach-E är på 98.7 kWh, där 91 kWh är faktiskt användbart. Det betyder att Ford Mustang Mach-E har ett stort batteri. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.

    Det här är räckvidden

    Räckvidden är 550 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.

    Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt 440 km.

    När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
    Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt 360 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.

    Normal förbrukning

    Förbrukningen ligger på 18.8 kWh/100 km. Det är rätt normalt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.

    Värmepump

    Ford Mustang Mach-E har inte värmepump som standard. Det är främst dåligt på vintern och påverkar räckvidden negativt. Det går helt enkelt åt mer energi att värma upp bilden utan värmepump.

    Ganska så snabb laddning

    Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Ford Mustang Mach-E laddar i maximalt 150 kW vid snabbladdare, det är relativt snabbt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.

    Drivning och prestanda

    Ford Mustang Mach-E är en Bakhjulsdriven bil. Den har 351 hästkrafter (258 kW) och vridet är 580Nm.

    0-100 km/h går på 5.8 sekunder och topphastigheten ligger på 180 km/h.

    Utrymmen

    Med alla säten uppfällda har du plats för 322 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1420 liter. Bilen har en frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven, och den är på 100 liter.

    Ford Mustang Mach-E har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1500 kg.

    Här kan du läsa mer om modellen:
    ford.se/personbilar/mustang-mach-e

    Om Ford

    Ford är ett märke från USA.

    Här kan du läsa mer om Ford:
    ford.se

    Video
    Hur fungerar självkörningen?
    Råder olika åsikter om det...
    Thumbnail
    Thumbnail
    Recensioner av Ford Mustang Mach-E
    Så tycker ni om Ford Mustang Mach-E
    Vill du också tycka till? Det gör du här!
    från
    Peter
    oktober 20, 2024

    Har nu haft min Mach-E i 3 år och är väldigt nöjd.

    Den fungerar väldigt bra under de förutsättningarna som jag har (kan ladda hemma) och har ungar som tar lång tid på sig vid raster när vi åker långt.

    Är den perfekt? Nej långt ifrån, men för oss är det bra kompromisser.

    Upplevda fördelar:

    – snygg (såklart delade meningar om det, men folk vänder sig fortfarande om när man kommer)

    – bekväm att köra

    – bra prestanda

    – säker

    – bra frunk

    – fungerar toppen med Android Auto och Phone As A Key

    – praktisk med dragkrok

    – Ford pushar ut MÅNGA OTA uppdateringar som gör bilen bättre. Och har lovat att fortsätta även med äldre bilar

    – Appen (som var bedrövlig) för 3 år sedan har nu blivit helt OK.

    Upplevda nackdelar:

    – räckvidden kunde vara liiite längre på vintern (avsaknad av värmepump orsak?)

    – skulle vara smut om den tog emot lite snabbare snabbladdning (nu max 150kW)

    – skärmens gränssnitt har blivit mycket bättre med alla uppdateringar, men fortfarande finns det mycket kvar att förbättra.

    – Hedin bil.

    Betygsätt Ford Mustang Mach-E
    Betygsätt Ford Mustang Mach-E
    Din recension hjälper andra
    Här är dina sparade modeller
    Klicka på + för att spara modeller