Citroën ë-C4

514 990 kr
Paket
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
2 406 kr/mån
Så har vi räknat
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.

Så har vi räknat:
Nybilspriset är 514 990 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.

Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 7 297 kr
Prisdel: 33 474 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr

Räknar vi ihop dessa får vi 57 748 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 4 812 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.

Efter 50% marginalskatt blir detta 2 406 kr.

Funktioner
Bygg hos CitroënSpara & jämför
Betyg på modellen
Fakta
35
Vår unika kalkyl ger den här modellen 35 poäng.
Så räknar vi
Framhjulsdriven
5 säten
Apple CarPlay (trådad)
Android Auto (trådad)
Värmepump
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
30 kWh/100 km10 kWh/100 km
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
Andra varianter av  C4
  • C4

    Citroën ë-C4 X

    534 990 kr
    2 472 kr/mån
     
    38
    0,0
    +
  • Läsvärt om Citroën ë-C4
    Citroën ë-C4 är en suv med fem sittplatser som tillverkas av Citroën i Frankrike.

    Batteri

    Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Citroën ë-C4 är på 50 kWh, där 46.3 kWh är faktiskt användbart. Det betyder att Citroën ë-C4 har ett litet batteri. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.

    Citroën ë-C4 har kort räckvidd

    Räckvidden är 357 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.

    Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt 290 km.

    När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
    Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt 230 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.

    Normal förbrukning

    Förbrukningen ligger på 16 kWh/100 km. Det är rätt normalt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.

    Värmepump

    Citroën ë-C4 har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.

    Laddning

    Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Citroën ë-C4 laddar i maximalt 101 kW vid snabbladdare, det är normalt. Hemma laddar du med maximalt 7.4 kW.

    Drivning och prestanda

    Citroën ë-C4 är en Framhjulsdriven bil. Den har 136 hästkrafter (100 kW) och vridet är 260Nm.

    0-100 km/h går på 9.7 sekunder och topphastigheten ligger på 150 km/h.

    Utrymmen

    Med alla säten uppfällda har du plats för 380 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1250 liter. Bilen har ingen frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven.

    Det går inte att sätta på dragkrok på Citroën ë-C4. Här kan du läsa mer om modellen:
    citroen.se/modeller/c4-e-c4.html

    Om Citroën

    Citroën är ett märke från Frankrike.

    Här kan du läsa mer om Citroën:
    citroen.se

    Recensioner av Citroën ë-C4
    Så tycker ni om Citroën ë-C4
    Vill du också tycka till? Det gör du här!
    från
    PB Swe
    oktober 20, 2024

    Jag gjorde ”misstaget” att provköra vilket gjorde att jag köpte en begagnad ë-C4.

    Väldigt komfortabel och uppgiven räckvidd på ca 360km på sommaren stämmer bra ner till 0%.

    11kW ombordladdare och 100kW max på snabbladdning, det gör att laddstoppen ok jämfört med många andra, men inte snabbast på marknaden.

    Mindre bil innebär att den är lika pigg som många större bilar med betydligt mer hästkrafter.

    Nypriset är däremot ganska saftigt jämfört med andra bilar och skulle behöva komma ner rejält.

    Utrustningsnivån på Shine är riktigt bra och har det mesta man behöver och lite till.

    Precis som många bolag som kommer från fosilvärlden så har Stellantis en riktigt basic app med basfunktioner men saknar tex att ställa in max laddnivå. Har du tur kan du koppla upp bilen för navigering med laddställen, men många har haft problem och Stellantis och generalagenten har svårt att lösa problem.

    Betygsätt Citroën ë-C4
    Betygsätt Citroën ë-C4
    Din recension hjälper andra
    Citroën ë-C4
    Här är dina sparade modeller
    Klicka på + för att spara modeller