Citroën ë-C4
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 514 990 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 7 297 kr
Prisdel: 33 474 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 57 748 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 4 812 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 2 406 kr.
Batteri
Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Citroën ë-C4 är påCitroën ë-C4 har kort räckvidd
Räckvidden är 357 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt
Normal förbrukning
Förbrukningen ligger på 16 kWh/100 km. Det är rätt normalt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.Värmepump
Citroën ë-C4 har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.Laddning
Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Citroën ë-C4 laddar i maximalt 101 kW vid snabbladdare, det är normalt. Hemma laddar du med maximalt 7.4 kW.Drivning och prestanda
Citroën ë-C4 är en Framhjulsdriven bil. Den har 136 hästkrafter (100 kW) och vridet är 260Nm.0-100 km/h går på 9.7 sekunder och topphastigheten ligger på 150 km/h.
Utrymmen
Med alla säten uppfällda har du plats för 380 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1250 liter. Bilen har ingen frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven.Det går inte att sätta på dragkrok på Citroën ë-C4. Här kan du läsa mer om modellen:
citroen.se/modeller/c4-e-c4.html
Om Citroën
Citroën är ett märke från Frankrike.Här kan du läsa mer om Citroën:
citroen.se
Jag gjorde ”misstaget” att provköra vilket gjorde att jag köpte en begagnad ë-C4.
Väldigt komfortabel och uppgiven räckvidd på ca 360km på sommaren stämmer bra ner till 0%.
11kW ombordladdare och 100kW max på snabbladdning, det gör att laddstoppen ok jämfört med många andra, men inte snabbast på marknaden.
Mindre bil innebär att den är lika pigg som många större bilar med betydligt mer hästkrafter.
Nypriset är däremot ganska saftigt jämfört med andra bilar och skulle behöva komma ner rejält.
Utrustningsnivån på Shine är riktigt bra och har det mesta man behöver och lite till.
Precis som många bolag som kommer från fosilvärlden så har Stellantis en riktigt basic app med basfunktioner men saknar tex att ställa in max laddnivå. Har du tur kan du koppla upp bilen för navigering med laddställen, men många har haft problem och Stellantis och generalagenten har svårt att lösa problem.