Citroën ë-C450 kWh
Betyg på modellen
Fakta
Framhjulsdriven
5 säten
✓
Apple CarPlay
✓
Android Auto
✓
Värmepump
✖
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
30 kWh/100 km10 kWh/100 km
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
3000 mm6000 mm
1200 mm2500 mm
1200 mm2200 mm
400 kg4500 kg
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
Andra varianter av C4
Läsvärt om Citroën ë-C4
Citroën ë-C4 är en halvkombi med fem sittplatser som tillverkas av Citroën i Frankrike.
50 kWh , där 46.3 kWh är faktiskt användbart.
Det betyder att Citroën ë-C4
har ett litet batteri. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.
Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt280 km .
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt230 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.
0-100 km/h går på 10.8 sekunder och topphastigheten ligger på 150 km/h.
Det går inte att sätta på dragkrok på Citroën ë-C4. Här kan du läsa mer om modellen:
citroen.se/modeller/c4-e-c4.html
Här kan du läsa mer om Citroën:
citroen.se
Batteri
Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Citroën ë-C4 är påCitroën ë-C4 har kort räckvidd
Räckvidden är 355 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt
Låg förbrukning
Förbrukningen ligger på 15.5 kWh/100 km. Det är snålt! Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.Värmepump
Citroën ë-C4 har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.Laddning
Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Citroën ë-C4 laddar i maximalt 100 kW vid snabbladdare, det är normalt. Hemma laddar du med maximalt 7.4 kW.Drivning och prestanda
Citroën ë-C4 är en Framhjulsdriven bil. Den har 136 hästkrafter (100 kW) och vridet är 260Nm.0-100 km/h går på 10.8 sekunder och topphastigheten ligger på 150 km/h.
Utrymmen
Med alla säten uppfällda har du plats för 380 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1250 liter. Bilen har ingen frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven.Det går inte att sätta på dragkrok på Citroën ë-C4. Här kan du läsa mer om modellen:
citroen.se/modeller/c4-e-c4.html
Om Citroën
Citroën är ett märke från Frankrike.Här kan du läsa mer om Citroën:
citroen.se
Recensioner av Citroën ë-C4
Så tycker ni om Citroën ë-C4
Vill du också tycka till? Det gör du här!
Det finns inga recensioner ännu.
Betygsätt Citroën ë-C4
Betygsätt Citroën ë-C4
Din recension hjälper andra