Tesla Model SPlaid

1 331 170 kr
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
7 180 kr/mån
Så har vi räknat
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.

Så har vi räknat:
Nybilspriset är 1 331 170 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.

Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 27 806 kr
Prisdel: 127 552 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr

Räknar vi ihop dessa får vi 172 335 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 14 361 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.

Efter 50% marginalskatt blir detta 7 180 kr.

Funktioner
Bygg hos TeslaSpara & jämför
Betyg på modellen
Fakta
39
Vår unika kalkyl ger den här modellen 39 poäng.
Så räknar vi
Fyrhjulsdriven
5 säten
Apple CarPlay
Android Auto
Värmepump
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
30 kWh/100 km10 kWh/100 km
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
0 liter200 liter
0 kilo2500 kilo
Andra varianter av  Model S
  • Model S

    Tesla Model S

    1 181 170 kr
    6 191 kr/mån
     
    44
    5,0
    +
  • Läsvärt om Tesla Model S
    Tesla Model S är en sedan med fem sittplatser som tillverkas av Tesla.

    Batteri

    Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Tesla Model S är på 100 kWh, där 95 kWh är faktiskt användbart. Det betyder att Tesla Model S har ett stort batteri. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.

    Det här är räckvidden

    Räckvidden är 600 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.

    Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt 480 km.

    När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
    Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt 390 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.

    Normal förbrukning

    Förbrukningen ligger på 18.7 kWh/100 km. Det är rätt normalt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.

    Värmepump

    Tesla Model S har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.

    Väldigt snabb laddning

    Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Tesla Model S laddar i maximalt 250 kW vid snabbladdare, det är väldigt snabbt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.

    Drivning och prestanda

    Tesla Model S är en Fyrhjulsdriven bil. Den har 1033 hästkrafter (760 kW).

    0-100 km/h går på 2.1 sekunder och topphastigheten ligger på 322 km/h.

    Utrymmen

    Med alla säten uppfällda har du plats för 709 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1828 liter. Bilen har en frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven, och den är på 89 liter.

    Tesla Model S har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1600 kg.

    Här kan du läsa mer om modellen:
    tesla.com/sv_se/models

    Om Tesla

    Tesla är, minst sagt, pionjären på elbilsmarknaden. Man var tidigt ute och har på många sätt varit en ohotad etta på tronen. Ledningen är dock inte alls lika självklar längre.

    Här kan du läsa mer om Tesla:
    tesla.com/sv_se

    Recensioner av Tesla Model S
    Så tycker ni om Tesla Model S
    Vill du också tycka till? Det gör du här!
    från
    knUrp
    oktober 9, 2024

    Jag tycker att Model S är väldigt dåligt byggd. Stora pannelgaps och vissa delar i bilen känns inte premium som jag förväntar mig av en bil i den prisklassen.

    Men vill du ha en bil med mycket effekt så är den prisvärd… finns nog ingen annan bil som har den effekten för den ”låga” prislappen.

    Betygsätt Tesla Model S
    Betygsätt Tesla Model S
    Din recension hjälper andra
    Tesla Model S
    Plaid
    Här är dina sparade modeller
    Klicka på + för att spara modeller