Citroën ë-C450 kWh
359 500 kr
			
			
		Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
								1 893 kr/mån
								
								
								Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 359 500 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 5 094 kr
Prisdel: 23 367 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 45 438 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 3 786 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 1 893 kr.
 
							
								Så har vi räknat:
Nybilspriset är 359 500 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 5 094 kr
Prisdel: 23 367 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 45 438 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 3 786 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 1 893 kr.
Funktioner
				
				Fakta
46
Vår unika kalkyl ger den här modellen 46 poäng. 
 
Framhjulsdriven
5 säten
✓
Apple CarPlay
✓
Android Auto
✓
Värmepump
✖
Frunk
✓
V2L
✖
V2G
Fyra viktigaste
200 km800 km
    10 sek2 sek
    40 kW350 kW
    200 liter800 liter
    Batteri och laddning
200 km800 km
    10 kWh/100 km30 kWh/100 km
    0 kW22 kW
    40 kW350 kW
    20 kWh120 kWh
    20 kWh120 kWh
    0 min60 min
    Prestanda
70 kW500 kW
    100 hk800 hk
    100 Nm800 Nm
    100 km/h300 km/h
    Utrymme och drag
200 liter800 liter
    650 liter3000 liter
    0 liter200 liter
    0 kilo3000 kilo
    Mått och vikt
3000 mm6000 mm
    1200 mm2500 mm
    1200 mm2200 mm
    1500 mm4000 mm
    1000 kg3500 kg
    Andra varianter av  C4
Läsvärt om Citroën ë-C4
				Citroën ë-C4 är en halvkombi med fem sittplatser som tillverkas av  Citroën i Frankrike. 
50 kWh , där 46.3 kWh  är faktiskt användbart. 
Det betyder att Citroën ë-C4
har ett litet batteri. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.
Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt280 km .
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt230 km  för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt. 
0-100 km/h går på 10.8 sekunder och topphastigheten ligger på 150 km/h.
Det går inte att sätta på dragkrok på Citroën ë-C4.
Här kan du läsa mer om modellen:
citroen.se/modeller/c4-e-c4.html
Här kan du läsa mer om Citroën:
citroen.se
			Batteri
Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Citroën ë-C4 är påCitroën ë-C4 har kort räckvidd
Räckvidden är 355 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt
Låg förbrukning
Förbrukningen ligger på 15.5 kWh/100 km. Det är snålt! Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.Värmepump
Citroën ë-C4 har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.Laddning
Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Citroën ë-C4 laddar i maximalt 100 kW vid snabbladdare, det är normalt. Hemma laddar du med maximalt 7.4 kW.Drivning och prestanda
Citroën ë-C4 är en Framhjulsdriven bil. Den har 136 hästkrafter (100 kW) och vridet är 260Nm.0-100 km/h går på 10.8 sekunder och topphastigheten ligger på 150 km/h.
Utrymmen
Med alla säten uppfällda har du plats för 380 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1250 liter. Bilen har ingen frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven.Det går inte att sätta på dragkrok på Citroën ë-C4.
Garantier
Citroën lämnar vanligtvis 5 års garanti eller upp till 100 000 kilometer, beroende på vilket som inträffar först.Här kan du läsa mer om modellen:
citroen.se/modeller/c4-e-c4.html
Om Citroën
Citroën är ett märke från Frankrike.Här kan du läsa mer om Citroën:
citroen.se
Nyheter från Feber om Citroën C4

















