Audi Q4 e-tron45
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 608 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 8 628 kr
Prisdel: 39 578 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 65 183 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 5 431 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 2 715 kr.
Audi Q4 e-tron är en suv med fem sittplatser som tillverkas av Audi.
Batteri
Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Audi Q4 e-tron är påDet här är räckvidden
Räckvidden är 532 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt
Normal förbrukning
Förbrukningen ligger på 16.6 kWh/100 km. Det är rätt normalt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.Värmepump
Audi Q4 e-tron har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.Ganska så snabb laddning
Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Audi Q4 e-tron laddar i maximalt 135 kW vid snabbladdare, det är relativt snabbt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.Drivning och prestanda
Audi Q4 e-tron är en Bakhjulsdriven bil. Den har 286 hästkrafter (210 kW) och vridet är 545Nm.0-100 km/h går på 6.7 sekunder och topphastigheten ligger på 180 km/h.
Utrymmen
Med alla säten uppfällda har du plats för 520 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1490 liter. Bilen har ingen frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven.Audi Q4 e-tron har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1000 kg.
Här kan du läsa mer om modellen:
audi.se/se/web/sv/models/q4-e-tron/q4-e-tron.html
Om Audi
Audi är ett tyskt bilmärke som ingår i Volkswagengruppen.Här kan du läsa mer om Audi:
audi.se
Haft bilen sedan Januari 2023 och kört drygt 5000 problemfria mil. 35-40 mils räckvidd vid full laddning i motorvägshastighet med lite tyngre högerfot i plusgrader, ca 25 mils räckvidd med takbox och -20° C. Årsmodell 23 har ingen möjlighet att värma batteri.
Att valet föll på Q4 istället för Model Y eller ID4 hade mest med utformning av exteriör/interiör att göra, har man tidigare kört Audi känner man väl igen sig och bilen skriker inte ”elbil” på samma sätt som övriga.
Personligen hade jag förväntat mig högre kvalité på interiören, skulle säga att den är klart lägre än t.ex en Audi A4 som är betydligt billigare.
Laddkurvan är varken bäst eller sämst, jag ligger ganska stabilt mellan 75-95 kW oavsett temperatur. Tillräckligt för att ladda fullt under ett matstopp, men när man bara sitter och väntar hade den såklart gärna varit högre.
Jag är generellt nöjd med bilen, och med tanke på att storebror Q6 är såpass mycket dyrare, tycker jag ändå att bilen är prisvärd idag! Fantastisk bil för den som pendlar 15-20 mil per dag och har möjlighet att ladda hemma, och gillar Audis designspråk!