Audi, Q4

Audi Q4 e-tron45

608 900 kr
Paket
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
2 715 kr/mån
Så har vi räknat
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.

Så har vi räknat:
Nybilspriset är 608 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.

Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 8 628 kr
Prisdel: 39 578 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr

Räknar vi ihop dessa får vi 65 183 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 5 431 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.

Efter 50% marginalskatt blir detta 2 715 kr.

Funktioner
Bygg hos AudiSpara & jämför
Betyg på modellen
Fakta
51
Vår unika kalkyl ger den här modellen 51 poäng.
Så räknar vi
Bakhjulsdriven
5 säten
Apple CarPlay (trådlös)
Android Auto (trådlös)
Värmepump
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
30 kWh/100 km10 kWh/100 km
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
0 kilo2500 kilo
Andra varianter av  Q4
  • Audi

    Audi Q4 Sportback e-tron

    55 quattro
    698 500 kr
    3 012 kr/mån
     
    49
    0,0
    +
  • Audi

    Audi Q4 Sportback e-tron

    45 quattro
    649 600 kr
    2 850 kr/mån
     
    51
    0,0
    +
  • Audi

    Audi Q4 Sportback e-tron

    45
    631 600 kr
    2 791 kr/mån
     
    50
    0,0
    +
  • Audi

    Audi Q4 e-tron

    55 quattro
    675 800 kr
    2 937 kr/mån
     
    51
    1,0
    +
  • Läsvärt om Audi Q4 e-tron
    Audi Q4 e-tron är märkets andra elektriska SUV. Den är byggd på Volkswagen-gruppens plattform som heter MEB och är därmed syskon med Volkswagen ID.4, Cupra Tavascan, Skoda Enyaq och även Ford Explorer.

    Audi Q4 e-tron är en suv med fem sittplatser som tillverkas av Audi.

    Batteri

    Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Audi Q4 e-tron är på 82 kWh, där 77 kWh är faktiskt användbart. Det betyder att Audi Q4 e-tron har ett batteri av normal storlek. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.

    Det här är räckvidden

    Räckvidden är 532 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.

    Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt 430 km.

    När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
    Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt 350 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.

    Normal förbrukning

    Förbrukningen ligger på 16.6 kWh/100 km. Det är rätt normalt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.

    Värmepump

    Audi Q4 e-tron har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.

    Ganska så snabb laddning

    Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Audi Q4 e-tron laddar i maximalt 135 kW vid snabbladdare, det är relativt snabbt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.

    Drivning och prestanda

    Audi Q4 e-tron är en Bakhjulsdriven bil. Den har 286 hästkrafter (210 kW) och vridet är 545Nm.

    0-100 km/h går på 6.7 sekunder och topphastigheten ligger på 180 km/h.

    Utrymmen

    Med alla säten uppfällda har du plats för 520 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1490 liter. Bilen har ingen frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven.

    Audi Q4 e-tron har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1000 kg.

    Här kan du läsa mer om modellen:
    audi.se/se/web/sv/models/q4-e-tron/q4-e-tron.html

    Om Audi

    Audi är ett tyskt bilmärke som ingår i Volkswagengruppen.

    Här kan du läsa mer om Audi:
    audi.se

    Recensioner av Audi Q4 e-tron
    Så tycker ni om Audi Q4 e-tron
    Vill du också tycka till? Det gör du här!
    från
    Christian
    oktober 11, 2024

    Haft bilen sedan Januari 2023 och kört drygt 5000 problemfria mil. 35-40 mils räckvidd vid full laddning i motorvägshastighet med lite tyngre högerfot i plusgrader, ca 25 mils räckvidd med takbox och -20° C. Årsmodell 23 har ingen möjlighet att värma batteri.

    Att valet föll på Q4 istället för Model Y eller ID4 hade mest med utformning av exteriör/interiör att göra, har man tidigare kört Audi känner man väl igen sig och bilen skriker inte ”elbil” på samma sätt som övriga.

    Personligen hade jag förväntat mig högre kvalité på interiören, skulle säga att den är klart lägre än t.ex en Audi A4 som är betydligt billigare.

    Laddkurvan är varken bäst eller sämst, jag ligger ganska stabilt mellan 75-95 kW oavsett temperatur. Tillräckligt för att ladda fullt under ett matstopp, men när man bara sitter och väntar hade den såklart gärna varit högre.

    Jag är generellt nöjd med bilen, och med tanke på att storebror Q6 är såpass mycket dyrare, tycker jag ändå att bilen är prisvärd idag! Fantastisk bil för den som pendlar 15-20 mil per dag och har möjlighet att ladda hemma, och gillar Audis designspråk!

    Betygsätt Audi Q4 e-tron
    Betygsätt Audi Q4 e-tron
    Din recension hjälper andra
    Här är dina sparade modeller
    Klicka på + för att spara modeller