Volkswagen ID.5Pro
574 100 kr
Paket
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
2 601 kr/mån
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 574 100 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 8 134 kr
Prisdel: 37 316 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 62 428 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 5 202 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 2 601 kr.
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 574 100 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 8 134 kr
Prisdel: 37 316 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 62 428 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 5 202 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 2 601 kr.
Funktioner
Betyg på modellen
Fakta
55
Vår unika kalkyl ger den här modellen 55 poäng.
Bakhjulsdriven
5 säten
✓
Apple CarPlay
?
Android Auto
✓
Värmepump
✖
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
30 kWh/100 km10 kWh/100 km
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
0 kilo2500 kilo
Andra varianter av ID.5
Läsvärt om Volkswagen ID.5
Volkswagen ID.5 är en suv med fem sittplatser som tillverkas av Volkswagen i Tyskland.
82 kWh , där 77 kWh är faktiskt användbart.
Det betyder att Volkswagen ID.5
har ett batteri av normal storlek. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.
Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt440 km .
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt360 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.
0-100 km/h går på 6.7 sekunder och topphastigheten ligger på 180 km/h.
Volkswagen ID.5 har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1000 kg.
Här kan du läsa mer om Volkswagen:
volkswagen.se/sv.html
Batteri
Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Volkswagen ID.5 är påDet här är räckvidden
Räckvidden är 549 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt
Normal förbrukning
Förbrukningen ligger på 16.1 kWh/100 km. Det är rätt normalt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.Värmepump
Volkswagen ID.5 har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.Ganska så snabb laddning
Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Volkswagen ID.5 laddar i maximalt 135 kW vid snabbladdare, det är relativt snabbt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.Drivning och prestanda
Volkswagen ID.5 är en Bakhjulsdriven bil. Den har 286 hästkrafter (210 kW) och vridet är 545Nm.0-100 km/h går på 6.7 sekunder och topphastigheten ligger på 180 km/h.
Utrymmen
Med alla säten uppfällda har du plats för 549 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1561 liter. Bilen har ingen frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven.Volkswagen ID.5 har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1000 kg.
Om Volkswagen
Volkswagen är ett märke från Tyskland.Här kan du läsa mer om Volkswagen:
volkswagen.se/sv.html
Recensioner av Volkswagen ID.5
Så tycker ni om Volkswagen ID.5
Vill du också tycka till? Det gör du här!
oktober 10, 2024
Valde bilen före tesla m.m då den totala kostnaden var hälften om man kollar över en 3år period. Var inne på tesla först men efter testkörning tyckte jag överlag att denna var bättre som familjebil speciellt när ekonomi räknades in.
oktober 8, 2024
Estetiskt tilltalande bil. Rymlig och med god komfort. Mycket glansig plast i interiören kombinerad med usel mjukvara som inte blir bättre med tiden. Medelmåttig kvalitet dessutom.
Betygsätt Volkswagen ID.5
Betygsätt Volkswagen ID.5
Din recension hjälper andra