Volkswagen ID. BuzzKort
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 646 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 9 166 kr
Prisdel: 42 048 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 68 192 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 5 682 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 2 841 kr.
Batteri
Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Volkswagen ID. Buzz är påDet här är räckvidden
Räckvidden är 416 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt
Hög förbrukning
Förbrukningen ligger på 21 kWh/100 km. Det är rätt högt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.Värmepump
Volkswagen ID. Buzz har inte värmepump som standard. Det är främst dåligt på vintern och påverkar räckvidden negativt. Det går helt enkelt åt mer energi att värma upp bilden utan värmepump.Snabb laddning
Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Volkswagen ID. Buzz laddar i maximalt 175 kW vid snabbladdare, det är snabbt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.Drivning och prestanda
Volkswagen ID. Buzz är en Bakhjulsdriven bil. Den har 204 hästkrafter (150 kW) och vridet är 310Nm.0-100 km/h går på 10.2 sekunder och topphastigheten ligger på 145 km/h.
Utrymmen
Med alla säten uppfällda har du plats för 1121 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 2123 liter. Bilen har ingen frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven.Volkswagen ID. Buzz har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1200 kg.
Här kan du läsa mer om modellen:
volkswagen-transportbilar.se/sv/modeller/id-buzz.html
Om Volkswagen
Volkswagen är ett märke från Tyskland.Här kan du läsa mer om Volkswagen:
volkswagen.se/sv.html
Det är en bil som inte bara är praktisk, utan också sprider glädje varje gång man ser den. Den har en speciell charm som få bilar har.
Här är några av de saker vi gillar mest:
+ Oerhörd lastkapacitet. ID.Buzz rymmer otroligt mycket, vilket gör den perfekt för både familjeutflykter och större ärenden. Det är imponerande hur mycket vi kan lasta utan att bilen känns överfull.
+ Bekväm att köra. Körningen är smidig och avslappnad, och bilen hanterar olika typer av vägar med lätthet. Man känner sig trygg och i kontroll bakom ratten.
+ Bekväm sittposition. Sätet är högre och ger en bra överblick över vägen, samtidigt som man sitter riktigt skönt, även på längre sträckor.
Det finns dock några områden där bilen hade kunnat vara bättre:
– Snabbladdningen når sällan optimala hastigheter. Även vid laddstationer som erbjuder hög kapacitet verkar bilen sällan uppnå de hastigheter man förväntar sig. Det kan bli en frustration på längre resor.
– Volkswagen släpper inga uppdateringar. Det vore trevligt med mer frekventa mjukvaruuppdateringar för att få tillgång till de senaste funktionerna och förbättringarna, något som känns som en missad möjlighet. Jag trodde att Volkswagen skulle hålla vad de gick ut med i början så här känner jag mig lurad