Ford Mustang Mach-ELong range AWD
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 649 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 9 209 kr
Prisdel: 42 243 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 68 429 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 5 702 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 2 851 kr.
Batteri
Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Ford Mustang Mach-E är påDet här är räckvidden
Räckvidden är 550 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt
Normal förbrukning
Förbrukningen ligger på 18.8 kWh/100 km. Det är rätt normalt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.Värmepump
Ford Mustang Mach-E har inte värmepump som standard. Det är främst dåligt på vintern och påverkar räckvidden negativt. Det går helt enkelt åt mer energi att värma upp bilden utan värmepump.Ganska så snabb laddning
Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Ford Mustang Mach-E laddar i maximalt 150 kW vid snabbladdare, det är relativt snabbt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.Drivning och prestanda
Ford Mustang Mach-E är en Bakhjulsdriven bil. Den har 351 hästkrafter (258 kW) och vridet är 580Nm.0-100 km/h går på 5.8 sekunder och topphastigheten ligger på 180 km/h.
Utrymmen
Med alla säten uppfällda har du plats för 322 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1420 liter. Bilen har en frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven, och den är på 100 liter.Ford Mustang Mach-E har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1500 kg.
Här kan du läsa mer om modellen:
ford.se/personbilar/mustang-mach-e
Om Ford
Ford är ett märke från USA.Här kan du läsa mer om Ford:
ford.se
Har nu haft min Mach-E i 3 år och är väldigt nöjd.
Den fungerar väldigt bra under de förutsättningarna som jag har (kan ladda hemma) och har ungar som tar lång tid på sig vid raster när vi åker långt.
Är den perfekt? Nej långt ifrån, men för oss är det bra kompromisser.
Upplevda fördelar:
– snygg (såklart delade meningar om det, men folk vänder sig fortfarande om när man kommer)
– bekväm att köra
– bra prestanda
– säker
– bra frunk
– fungerar toppen med Android Auto och Phone As A Key
– praktisk med dragkrok
– Ford pushar ut MÅNGA OTA uppdateringar som gör bilen bättre. Och har lovat att fortsätta även med äldre bilar
– Appen (som var bedrövlig) för 3 år sedan har nu blivit helt OK.
Upplevda nackdelar:
– räckvidden kunde vara liiite längre på vintern (avsaknad av värmepump orsak?)
– skulle vara smut om den tog emot lite snabbare snabbladdning (nu max 150kW)
– skärmens gränssnitt har blivit mycket bättre med alla uppdateringar, men fortfarande finns det mycket kvar att förbättra.
– Hedin bil.