Nio ET5 TouringStandard range
706 000 kr
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
3 056 kr/mån
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 706 000 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 10 089 kr
Prisdel: 46 280 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 73 346 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 6 112 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 3 056 kr.
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 706 000 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 10 089 kr
Prisdel: 46 280 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 73 346 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 6 112 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 3 056 kr.
Funktioner
Betyg på modellen
Fakta
46
Vår unika kalkyl ger den här modellen 46 poäng.
Fyrhjulsdriven
5 säten
✖
Apple CarPlay
?
Android Auto
✓
Värmepump
✖
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
30 kWh/100 km10 kWh/100 km
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
0 kilo2500 kilo
Andra varianter av ET5
Läsvärt om Nio ET5 Touring
Nio ET5 Touring är en kombi med fem sittplatser som tillverkas av Nio i Kina.
75 kWh , där 70.5 kWh är faktiskt användbart.
Det betyder att Nio ET5 Touring
har ett batteri av normal storlek. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.
Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt350 km .
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt280 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.
0-100 km/h går på 4 sekunder och topphastigheten ligger på 200 km/h.
Nio ET5 Touring har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1400 kg.
Här kan du läsa mer om modellen:
nio.com/sv_SE/et5-touring
Här kan du läsa mer om Nio:
nio.com/sv_SE
Batteri
Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Nio ET5 Touring är påDet här är räckvidden
Räckvidden är 435 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt
Hög förbrukning
Förbrukningen ligger på 21.6 kWh/100 km. Det är rätt högt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.Värmepump
Nio ET5 Touring har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.Ganska så snabb laddning
Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Nio ET5 Touring laddar i maximalt 140 kW vid snabbladdare, det är relativt snabbt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.Drivning och prestanda
Nio ET5 Touring är en Fyrhjulsdriven bil. Den har 489 hästkrafter (360 kW) och vridet är 700Nm.0-100 km/h går på 4 sekunder och topphastigheten ligger på 200 km/h.
Utrymmen
Med alla säten uppfällda har du plats för 450 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1300 liter. Bilen har ingen frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven.Nio ET5 Touring har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1400 kg.
Här kan du läsa mer om modellen:
nio.com/sv_SE/et5-touring
Om Nio
Nio är ett märke från Kina.Här kan du läsa mer om Nio:
nio.com/sv_SE
Recensioner av Nio ET5 Touring
Så tycker ni om Nio ET5 Touring
Vill du också tycka till? Det gör du här!
Det finns inga recensioner ännu.
Betygsätt Nio ET5 Touring
Betygsätt Nio ET5 Touring
Din recension hjälper andra
Nio ET5 Touring
Standard range