MG ZS EVLong range
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 319 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 4 532 kr
Prisdel: 20 793 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 42 303 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 3 525 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 1 762 kr.
Batteri
Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i MG ZS EV är påDet här är räckvidden
Räckvidden är 440 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt
Normal förbrukning
Förbrukningen ligger på 17.8 kWh/100 km. Det är rätt normalt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.Värmepump
MG ZS EV har inte värmepump som standard. Det är främst dåligt på vintern och påverkar räckvidden negativt. Det går helt enkelt åt mer energi att värma upp bilden utan värmepump.Långsam laddning
Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. MG ZS EV laddar i maximalt 90 kW vid snabbladdare, det är långsamt och det här är inte en bil för långturer. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.Drivning och prestanda
MG ZS EV är en Framhjulsdriven bil. Den har 156 hästkrafter (115 kW) och vridet är 280Nm.0-100 km/h går på 8.6 sekunder och topphastigheten ligger på 175 km/h.
Utrymmen
Med alla säten uppfällda har du plats för 448 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1166 liter. Bilen har ingen frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven.MG ZS EV har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 500 kg.
Här kan du läsa mer om modellen:
mgmotor.eu/sv-SE/configurator/zs-ev
Om MG
MG är ett märke från Kina.Här kan du läsa mer om MG:
mgmotor.eu/sv-SE
På pappret en ganska klen bil i många aspekter men min rullar på bra och helt felfritt efter drygt 2 år och snart 9000 mil. Platt laddkurva så går ganska bra trots den låga effekten på papper. Skön att åka i men känns att det inte är den senaste konstruktionen. Mjuk och skön fjädring och den lilla dragvikten som finns räcker till 90% av det man gör med en dragkrok. Mekaniskt väldigt simpel och lär vara enkel och billig att reparera själv när den blir så gammal. Simpelt system som gör sitt jobb med den äran men som inte är påträngande eller stör. På min 2022:a håller sig linjeassistenten avstängt när man stängt av den en gång men kan fortfarande startas ihop med MG pilot, skönt att slippa göra det varje gång.
Relativt enkel elbil som förpackades aptitligt från återförsäljaren. All inc. 2 år och 3000 mil för 4700 kr./mån.
Detta är vår första elbil och vi kan inte säga att vi saknar något, överraskande många bra funktioner där vi speciellt gillar att kupén går att kyla/värma via appen. Man åker bra i den och räckvidden är ok för oss, oftast lite drygt 40 mil/laddning sommartid. Vi valde Comfortmodellen eftersom vi inte ville ha panoramatak eller plastsäten. Avsaknaden av tonade rutor löste vi med Solarplexius. Dåligt ljud i bilen, men det går att pimpa relativt enkelt. Saknar frunk, men stripa fast en plastlåda under huven så har du din frunk. Rekommenderas.