MG4Luxury
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 429 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 6 091 kr
Prisdel: 27 943 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 51 012 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 4 251 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 2 125 kr.
Batteri
Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i MG4 är påDet här är räckvidden
Räckvidden är 435 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt
Normal förbrukning
Förbrukningen ligger på 16.6 kWh/100 km. Det är rätt normalt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.Värmepump
MG4 har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.Ganska så snabb laddning
Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. MG4 laddar i maximalt 140 kW vid snabbladdare, det är relativt snabbt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.Drivning och prestanda
MG4 är en Bakhjulsdriven bil. Den har 170 hästkrafter (125 kW) och vridet är 250Nm.0-100 km/h går på 7.9 sekunder och topphastigheten ligger på 160 km/h.
Utrymmen
Med alla säten uppfällda har du plats för 363 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1177 liter. Bilen har ingen frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven.MG4 har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 500 kg.
Här kan du läsa mer om modellen:
mgmotor.eu/sv-SE/configurator/mg4
Om MG
MG är ett märke från Kina.Här kan du läsa mer om MG:
mgmotor.eu/sv-SE
En hyfsat uppseendeväckande bil som är rolig att köra. Man får ganska mkt lullull för pengarna (jämförelsevis), t ex 360-kamera. Högtalarna och vindrutetorkarna kunde varit bättre, men gillar verkligen bilen
Tycker bilen är välbyggd och skön att sitta i, bra väghållning, rejält pigg. Den har en del att önska av mjukvara och funktioner. Men mycket av de dummaste grejerna går ofta att runda med inställningar eller smarta genvägar.
Den drar kanske lite mer el/mil än den borde med tanke på storlek, men inte mycket. I låga hastigheter på våren är det strax över 1kWh/mil och på vintern motorväg i sträng kyla kan det säkert närma sig 2-3kWh/mil.
Android auto är trevligt. Adaptiv farthållare är lite hård i inbromsning, men sägs vara bättre med nyare mjukvara.
Ägt den i snart två år, inget strul alls, peppar peppar. Mycket trevligt med dragkrok, om än bara 500kg, men duger till allt småvardagligt.
Batteristorlek v.s. snabbladdningshastighet är riktigt bra. 30% på 10 minuter, även vid relativt hög laddningsgrad.