MG, MG4

MG4Luxury

429 900 kr
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
2 125 kr/mån
Så har vi räknat
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.

Så har vi räknat:
Nybilspriset är 429 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.

Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 6 091 kr
Prisdel: 27 943 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr

Räknar vi ihop dessa får vi 51 012 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 4 251 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.

Efter 50% marginalskatt blir detta 2 125 kr.

Funktioner
Bygg hos MGSpara & jämför
Betyg på modellen
Fakta
59
Vår unika kalkyl ger den här modellen 59 poäng.
Så räknar vi
Bakhjulsdriven
5 säten
Apple CarPlay
Android Auto
Värmepump
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
30 kWh/100 km10 kWh/100 km
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
3000 mm6000 mm
1200 mm2500 mm
1200 mm2200 mm
400 kg4500 kg
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
0 kilo2500 kilo
Andra varianter av  MG4
  • MG

    MG4

    XPower
    494 990 kr
    2 340 kr/mån
     
    62
    0,0
    +
  • MG

    MG4

    Trophy extended range
    479 990 kr
    2 291 kr/mån
     
    61
    0,0
    +
  • MG

    MG4

    Standard
    369 990 kr
    1 928 kr/mån
     
    53
    0,0
    +
  • Läsvärt om MG4
    MG4 är en halvkombi med fem sittplatser som tillverkas av MG i Kina.

    Batteri

    Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i MG4 är på 64 kWh, där 61.7 kWh är faktiskt användbart. Det betyder att MG4 har ett litet batteri. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.

    Det här är räckvidden

    Räckvidden är 435 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.

    Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt 350 km.

    När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
    Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt 280 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.

    Normal förbrukning

    Förbrukningen ligger på 16.6 kWh/100 km. Det är rätt normalt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.

    Värmepump

    MG4 har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.

    Ganska så snabb laddning

    Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. MG4 laddar i maximalt 140 kW vid snabbladdare, det är relativt snabbt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.

    Drivning och prestanda

    MG4 är en Bakhjulsdriven bil. Den har 170 hästkrafter (125 kW) och vridet är 250Nm.

    0-100 km/h går på 7.9 sekunder och topphastigheten ligger på 160 km/h.

    Utrymmen

    Med alla säten uppfällda har du plats för 363 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1177 liter. Bilen har ingen frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven.

    MG4 har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 500 kg.

    Här kan du läsa mer om modellen:
    mgmotor.eu/sv-SE/configurator/mg4

    Om MG

    MG är ett märke från Kina.

    Här kan du läsa mer om MG:
    mgmotor.eu/sv-SE

    Recensioner av MG4
    Så tycker ni om MG4
    Vill du också tycka till? Det gör du här!
    från
    Nisse
    oktober 10, 2024

    En hyfsat uppseendeväckande bil som är rolig att köra. Man får ganska mkt lullull för pengarna (jämförelsevis), t ex 360-kamera. Högtalarna och vindrutetorkarna kunde varit bättre, men gillar verkligen bilen

    från
    Mikael
    oktober 9, 2024

    Tycker bilen är välbyggd och skön att sitta i, bra väghållning, rejält pigg. Den har en del att önska av mjukvara och funktioner. Men mycket av de dummaste grejerna går ofta att runda med inställningar eller smarta genvägar.

    Den drar kanske lite mer el/mil än den borde med tanke på storlek, men inte mycket. I låga hastigheter på våren är det strax över 1kWh/mil och på vintern motorväg i sträng kyla kan det säkert närma sig 2-3kWh/mil.

    Android auto är trevligt. Adaptiv farthållare är lite hård i inbromsning, men sägs vara bättre med nyare mjukvara.

    Ägt den i snart två år, inget strul alls, peppar peppar. Mycket trevligt med dragkrok, om än bara 500kg, men duger till allt småvardagligt.

    Batteristorlek v.s. snabbladdningshastighet är riktigt bra. 30% på 10 minuter, även vid relativt hög laddningsgrad.

    Betygsätt MG4
    Betygsätt MG4
    Din recension hjälper andra
    Här är dina sparade modeller
    Klicka på + för att spara modeller