Zeekr XLong Range RWD
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 529 000 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 7 495 kr
Prisdel: 34 385 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 58 857 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 4 904 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 2 452 kr.
Batteri
Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Zeekr X är påDet här är räckvidden
Räckvidden är 446 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt
Normal förbrukning
Förbrukningen ligger på 16.4 kWh/100 km. Det är rätt normalt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.Värmepump
Zeekr X har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.Ganska så snabb laddning
Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Zeekr X laddar i maximalt 158 kW vid snabbladdare, det är relativt snabbt. Hemma laddar du med maximalt 22 kW.Drivning och prestanda
Zeekr X är en Bakhjulsdriven bil. Den har 272 hästkrafter (200 kW) och vridet är 343Nm.0-100 km/h går på 5.6 sekunder och topphastigheten ligger på 180 km/h.
Utrymmen
Med alla säten uppfällda har du plats för 362 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1182 liter. Bilen har en frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven, och den är på 7 liter.Zeekr X har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1600 kg.
Garantier
Zeekr lämnar vanligtvis 5 års garanti eller upp till 100 000 kilometer, beroende på vilket som inträffar först.Här kan du läsa mer om modellen:
zeekr.eu/models/x
Om Zeekr
Zeekr är ett märke från Kina.Här kan du läsa mer om Zeekr:
zeekr.eu
För en privatleasing på ca 4 100 SEK/mån med 1 500 mil/år är det en mycket bra bil. Bilen känns fräsch och snabb med bra kvalité.
De få grejerna jag stör mig på är att den inte vill komma ihåg vissa inställningar och att mobilen inte är kopplad till profilen (läs nedan).
Inställningar som inte sparas mellan åkturer:
– Varning för överskriden hastighet (lagkrav dock) måste avaktiveras varje gång
– Samma med trötthetsvarningen
– Nivå på regenerativ bromsning (jag behöver ställa in den på Hög varje gång)
Inställningar som inte sparas mellan omstarter (sker mer sällan eller när jag forcerar en omstart):
– Varning för ny hastighet (ej samma som överskriden hastighet ovan)
– HUD-färg (vinter)
Mobilen:
+ Digital nyckel
– Digital nyckel verkar inte funka med alla mobiler – t.ex. inte med min OnePlus 13 – de har inte lagt till den i sin ”white list”
– Vi är två i familjen och har varsin profil – endast ansiktsigenkänning på huvudföraren
– Senaste mobilen kopplar upp om båda är nära bilen – borde istället vara den mobilen som är kopplad till en profil
Övrigt:
– Blinkersljudet låter lite för högt
+ Bra att man i appen kan ge feedback och rösta upp andras feedback och önskemål (som att lägga till stöd för viss mobil eller sänka ljudet på blinkers)
+ Riktigt bra HUD
+ Bra skärm
+ Kopplar upp snabbt mot mobilen och Android Auto
+ Snyggt med liten skärm på B-stolpens utsida där man bl.a. kan se hur laddningen går och hur mycket är kvar
= Självkörningen funkar ok, men filbytet är inte helt hundra och den bromsar lite för hårt i vissa kurvor när den ska sänka hastigheten
Vet att vissa saker tidigare fixats med uppdateringar så jag hoppas att det kommer fler fixar på bl.a. ovan.
Överlag mycket bra bil!
