Zeekr 001Privilege AWD
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 757 000 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 11 534 kr
Prisdel: 52 910 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 81 421 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 6 785 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 3 392 kr.
Batteri
Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Zeekr 001 är påDet här är räckvidden
Räckvidden är 585 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt
Värmepump
Zeekr 001 har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.Snabb laddning
Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Zeekr 001 laddar i maximalt 200 kW vid snabbladdare, det är snabbt. Hemma laddar du med maximalt 22 kW.Drivning och prestanda
Zeekr 001 är en Fyrhjulsdriven bil. Den har 544 hästkrafter (400 kW) och vridet är 686Nm.0-100 km/h går på 3.8 sekunder och topphastigheten ligger på 200 km/h.
Utrymmen
Med alla säten uppfällda har du plats för 539 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med liter. Bilen har en frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven, och den är på 80 liter.Zeekr 001 har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 2000 kg.
Här kan du läsa mer om modellen:
zeekr.eu/models/001
Om Zeekr
Zeekr är ett märke från Kina.Här kan du läsa mer om Zeekr:
zeekr.eu
Haft min Zeekr 001 Privilage i 3 veckor nu. Kunde inte vara mer nöjd med bilen. Kvalité, komformt och helhetsintrycket.
Detta är min första elbil så mycket nytt att lära men tycker gränssnittet i dashboarden är till belåtenhet och intuitivt. Organisationen i och kring Zeekr lämnar dock mer att önska. Oerhört sega på att svara alternativt helt uteblivna svar. Man är på egen tass helt klart och får driva på hårt i de delar man behöver dem till.
Hade infrastrukturen i organisationen för Zeekr ens varit på en nivå nära det man är van vid från etablerade varumärken hade betyget varit 6 stjärnor.
Bilen levererar på alla plan och osar kvalité. Fortfarande väldigt nöjd efter snart 5 månader (inkl tripp till Kroatien). Fantastisk komfort men ändå med bra klös när det behövs. Jag kommer från en rad av Volvo-bilar och senast 3 åren med Model Y LR. På minussidan kan man möjligtvis nämna att den inte riktigt har samma mogna mjukvara som exv Tesla (men vem har det?) och för stunden förekommer fortf några mindre bugs man får leva med. Ge dem några cykler med OTA updates så ska det säkert vara löst. Jag kan dock bekräfta att bilen har både Apple Carplay, Android Auto och frunk vilket ni inte listat.
Härlig bil att köra och att vara i. Gott om plats, sköna stolar, kvalitativ inredning (inte för mycket bling) och rapp! Gott om plats i bagage (om man tar bort mellangolvet – varför har man ens ett sådant?).
Mjukvaran kan bli myyycket bättre! Ganska ointuitiv, tyvärr. Mycket pipande och skränande om man gör något som bilen tycker är tveksamt.
Appen (och uppkoppling mellan app och bil) på gränsen till katastrof, men funkar om man har mycket tålamod. Irriterande manuell blåtandsnyckel.