BYD SealExcellence
599 900 kr
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
2 686 kr/mån
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 599 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 8 500 kr
Prisdel: 38 993 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 64 471 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 5 372 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 2 686 kr.
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 599 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 8 500 kr
Prisdel: 38 993 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 64 471 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 5 372 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 2 686 kr.
Funktioner
Betyg på modellen
Fakta
58
Vår unika kalkyl ger den här modellen 58 poäng.
Bakhjulsdriven
5 säten
✓
Apple CarPlay
✓
Android Auto
✓
Värmepump
✓
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
30 kWh/100 km10 kWh/100 km
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
0 liter200 liter
Andra varianter av Seal
Läsvärt om BYD Seal
BYD Seal är en sedan med fem sittplatser som tillverkas av BYD.
84 kWh , där 82.5 kWh är faktiskt användbart.
Det betyder att BYD Seal
har ett stort batteri. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.
Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt420 km .
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt340 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.
0-100 km/h går på 3.8 sekunder och topphastigheten ligger på 180 km/h.
Det går inte att sätta på dragkrok på BYD Seal. Här kan du läsa mer om modellen:
bydauto.se/modeller/byd-seal
BYD är ett märke från Kina.
Här kan du läsa mer om BYD:
bydauto.se
Batteri
Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i BYD Seal är påDet här är räckvidden
Räckvidden är 520 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt
Normal förbrukning
Förbrukningen ligger på 18.2 kWh/100 km. Det är rätt normalt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.Värmepump
BYD Seal har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.Ganska så snabb laddning
Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. BYD Seal laddar i maximalt 150 kW vid snabbladdare, det är relativt snabbt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.Drivning och prestanda
BYD Seal är en Bakhjulsdriven bil. Den har 530 hästkrafter (390 kW) och vridet är 670Nm.0-100 km/h går på 3.8 sekunder och topphastigheten ligger på 180 km/h.
Utrymmen
Med alla säten uppfällda har du plats för 400 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med liter. Bilen har en frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven, och den är på 53 liter.Det går inte att sätta på dragkrok på BYD Seal. Här kan du läsa mer om modellen:
bydauto.se/modeller/byd-seal
Om BYD
BYD är ett kinesisk bilmärke som snabbt har fått otroligt stor försäljning på eldrivna bilar, först på laddhybrider och sedan på elbilar. Började med att tillverka batterier till mobiltelefoner och är väldigt långt framme på att bygga just batterier. Tillverkar också bussar och lastbilar.BYD är ett märke från Kina.
Här kan du läsa mer om BYD:
bydauto.se
Recensioner av BYD Seal
Så tycker ni om BYD Seal
Vill du också tycka till? Det gör du här!
oktober 9, 2024
Ovanlig modell som ger mycket prestanda för pengarna, då vid inköpet våren 2024 en Tesla model 3 med motsvarande prestanda kostade ca 100k mer. Hög kvalitetskänsla är det som mest känns påtagligt i BYD Seal, men där det tappar är väl mjukvaran som känns lite buggig när det kommer till säkerhetsfunktioner vid t.ex. varning för sidkollision när man kör in i en rondell. Pluss för komfort, prestanda, och design. Minus för säkerhetsfunktionsbuggar och att 2024 årsmodellen inte går att få med dragkrok (sägs att detta kommer att komma med senare årsmodell).
Betygsätt BYD Seal
Betygsätt BYD Seal
Din recension hjälper andra
BYD Seal
Excellence