BMW, iX

BMW iXxDrive50

1 099 800 kr
Paket
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
5 654 kr/mån
Så har vi räknat
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.

Så har vi räknat:
Nybilspriset är 1 099 800 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.

Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 21 249 kr
Prisdel: 97 474 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr

Räknar vi ihop dessa får vi 135 700 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 11 308 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.

Efter 50% marginalskatt blir detta 5 654 kr.

Funktioner
Bygg hos BMWSpara & jämför
Betyg på modellen
Fakta
37
Vår unika kalkyl ger den här modellen 37 poäng.
Så räknar vi
Fyrhjulsdriven
5 säten
Apple CarPlay (trådlös)
Android Auto (trådlös)
Värmepump
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
30 kWh/100 km10 kWh/100 km
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
0 kilo2500 kilo
Andra varianter av  iX
  • BMW

    BMW iX

    M60
    1 447 500 kr
    7 948 kr/mån
     
    27
    0,0
    +
  • BMW

    BMW iX

    xDrive40
    876 800 kr
    4 183 kr/mån
     
    37
    0,0
    +
  • Läsvärt om BMW iX
    BMW iX är en suv med fem sittplatser som tillverkas av BMW.

    Batteri

    Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i BMW iX är på 111.5 kWh, där 105.2 kWh är faktiskt användbart. Det betyder att BMW iX har ett stort batteri. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.

    Det här är räckvidden

    Räckvidden är 582 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.

    Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt 470 km.

    När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
    Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt 380 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.

    Hög förbrukning

    Förbrukningen ligger på 21.5 kWh/100 km. Det är rätt högt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.

    Värmepump

    BMW iX har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.

    Snabb laddning

    Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. BMW iX laddar i maximalt 195 kW vid snabbladdare, det är snabbt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.

    Drivning och prestanda

    BMW iX är en Fyrhjulsdriven bil. Den har 523 hästkrafter (385 kW) och vridet är 765Nm.

    0-100 km/h går på 4.6 sekunder och topphastigheten ligger på 200 km/h.

    Utrymmen

    Med alla säten uppfällda har du plats för 500 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1750 liter. Bilen har ingen frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven.

    BMW iX har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 2500 kg.

    Här kan du läsa mer om modellen:
    bmw.se/sv/alla-modeller/bmw-i/bmw-ix/2021/bmw-ix.html

    Om BMW

    BMW fokuserar på bilar i premium- och lyxsegmentet och var tidiga med eldrivet när man började tillverka helt eldrivna i3 redan 2013. De flesta modellerna man har idag är dock modeller som finns både med el- och fossildrift. Undantaget är iX.

    Förutom bilar tillverkar man även motorcyklar. Man äger även Mini och Rolls-Royce.

    BMW är ett märke från Tyskland.

    Här kan du läsa mer om BMW:
    bmw.se/sv

    Recensioner av BMW iX
    Så tycker ni om BMW iX
    Vill du också tycka till? Det gör du här!
    från
    Lennon Andolini
    oktober 11, 2024

    Segling på vägen! BMW iX är en rymlig stor SUV med aerodynamiska former som inte bara levererar bra räckvidd och magisk komfort. Det är också en modell som du kan stoltsera med att vara en av marknadens mest hållbara bilar. Inte bara att den går på El utan att den är återvinningsbar till 99,6%.

    Modern, smart och snabb i sin laddning. För en annan som tycker det är en djungel i tekniken med alla modeller som finns på marknaden så är det märkbart att BMW lagt mycket vikt i sitt operativ som är enkelt att använda och navigera i för en annan som inte är så teknisk. Enkel laddplanering via Navigation och en bil som klimatiserar batteriet inför varje laddning längs med vägen och visar enkelt vart att stanna och hur länge. BMW erbjuder också en smidig och enkel ladd infrastruktur via ett kort som man får med som samlar en rad olika operatörer för laddning på ett och samma kort, vissa aktörer funkar också för Plug & Charge. Jag är mycket nöjd med min bil!

    Betygsätt BMW iX
    Betygsätt BMW iX
    Din recension hjälper andra
    Här är dina sparade modeller
    Klicka på + för att spara modeller