Nissan Leaf
379 700 kr
Paket
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
1 959 kr/mån
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 379 700 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 5 380 kr
Prisdel: 24 680 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 47 037 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 3 919 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 1 959 kr.
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 379 700 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 5 380 kr
Prisdel: 24 680 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 47 037 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 3 919 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 1 959 kr.
Funktioner
Betyg på modellen
Fakta
44
Vår unika kalkyl ger den här modellen 44 poäng.
Bakhjulsdriven
5 säten
✓
Apple CarPlay
?
Android Auto
✓
Värmepump
✖
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
30 kWh/100 km10 kWh/100 km
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
Andra varianter av Leaf
Läsvärt om Nissan Leaf
Nissan började rulla ut ur fabriken redan 2010 och det börjar synas. Även om den andra generationen fick ett helt nytt utseende 2017 så känns inte det här som något superpeppigt direkt.
Nissan Leaf är en halvkombi med fem sittplatser som tillverkas av Nissan i Japan.
40 kWh , där 39 kWh är faktiskt användbart.
Det betyder att Nissan Leaf
har ett litet batteri. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.
Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt230 km .
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt190 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.
0-100 km/h går på 7.9 sekunder och topphastigheten ligger på 144 km/h.
Det går inte att sätta på dragkrok på Nissan Leaf. Här kan du läsa mer om modellen:
nissan.se/fordon/fordon-utbud/leaf.html
Nissan är ett märke från Japan.
Här kan du läsa mer om Nissan:
nissan.se
Nissan Leaf är en halvkombi med fem sittplatser som tillverkas av Nissan i Japan.
Batteri
Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Nissan Leaf är påNissan Leaf har kort räckvidd
Räckvidden är 285 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt
Normal förbrukning
Förbrukningen ligger på 16.6 kWh/100 km. Det är rätt normalt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.Värmepump
Nissan Leaf har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.Långsam laddning
Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Nissan Leaf laddar i maximalt 46 kW vid snabbladdare, det är långsamt och det här är inte en bil för långturer. Hemma laddar du med maximalt 3.6 kW.Drivning och prestanda
Nissan Leaf är en Bakhjulsdriven bil. Den har 150 hästkrafter (110 kW) och vridet är 320Nm.0-100 km/h går på 7.9 sekunder och topphastigheten ligger på 144 km/h.
Utrymmen
Med alla säten uppfällda har du plats för 435 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1176 liter. Bilen har ingen frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven.Det går inte att sätta på dragkrok på Nissan Leaf. Här kan du läsa mer om modellen:
nissan.se/fordon/fordon-utbud/leaf.html
Om Nissan
Nissan har levererat klassiker som GT-R men också en herrans massa helt vanliga bilar. Här i Sverige har deras Qashqai blivit en succé. Med elbilar var de tidiga med sin Leaf, men sedan har det inte hänt speciellt mycket tyvärr.Nissan är ett märke från Japan.
Här kan du läsa mer om Nissan:
nissan.se
Recensioner av Nissan Leaf
Så tycker ni om Nissan Leaf
Vill du också tycka till? Det gör du här!
Det finns inga recensioner ännu.
Betygsätt Nissan Leaf
Betygsätt Nissan Leaf
Din recension hjälper andra
Nissan Leaf