Tesla Model 3Long Range AWD
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 584 990 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 8 289 kr
Prisdel: 38 024 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 63 290 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 5 274 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 2 637 kr.
Tesla Model 3 är en sedan med fem sittplatser som tillverkas av Tesla.
Batteri
Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Tesla Model 3 är påTesla Model 3 har lång räckvidd
Räckvidden är 629 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt
Låg förbrukning
Förbrukningen ligger på 14 kWh/100 km. Det är snålt! Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.Värmepump
Tesla Model 3 har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.Väldigt snabb laddning
Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Tesla Model 3 laddar i maximalt 250 kW vid snabbladdare, det är väldigt snabbt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.Drivning och prestanda
Tesla Model 3 är en Fyrhjulsdriven bil. Den har 498 hästkrafter (366 kW) och vridet är 493Nm.0-100 km/h går på 4.4 sekunder och topphastigheten ligger på 201 km/h.
Utrymmen
Med alla säten uppfällda har du plats för 594 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 594 liter. Bilen har en frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven, och den är på 88 liter.Tesla Model 3 har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1000 kg.
Här kan du läsa mer om modellen:
tesla.com/sv_se/model3
Om Tesla
Tesla är, minst sagt, pionjären på elbilsmarknaden. Man var tidigt ute och har på många sätt varit en ohotad etta på tronen. Ledningen är dock inte alls lika självklar längre.Här kan du läsa mer om Tesla:
tesla.com/sv_se
Vi ha haft både första och andra generationen av Tesla
Model 3 och denna är verkligen komplett.
Efter att ha kört en Tesla Model 3 Long Range AWD 2019 sedan den var ny och inledningsvis varit skeptisk till hur det skulle vara att äga en elbil, har jag med tiden blivit övertygad om dess fördelar. När det nu var dags att uppgradera till en Tesla Model 3 Long Range AWD 2024, hade jag höga förväntningar – och de har definitivt infriats.
Efter två veckor med den nya bilen har jag lagt märke till flera förbättringar jämfört med min tidigare modell:
+ Längre räckvidd tack vare värmepump. Det var inte ett problem förr men några mil till innebär kanske än större flexibilitet när man kör långt.
+ Betydligt tystare
+ Bättre fjädring
+ Högre kvalitetskänsla
+ Snabbare dator (det var inte ett problem förr men det är ändå en uppgradering som märks)
Det jag var mest orolig över efter uppgraderingen var avsaknad av blinkersspakar och spak för helljus och vindrutetorkare. Jag tycker att jag har vant mig och nu är det snarare ett problem när jag växlar till vår andra bil. Men lika logiskt som spakar är det inte. Jag hade gärna behållit dem.
.
Kunde inte vara mer nöjd