Kia EV9GT Line
877 900 kr
Paket
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
4 190 kr/mån
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 877 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 14 960 kr
Prisdel: 68 627 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 100 564 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 8 380 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 4 190 kr.
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 877 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 14 960 kr
Prisdel: 68 627 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 100 564 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 8 380 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 4 190 kr.
Funktioner
Betyg på modellen
Fakta
58
Vår unika kalkyl ger den här modellen 58 poäng.
Fyrhjulsdriven
7 säten
✓
Apple CarPlay
?
Android Auto
✓
Värmepump
✓
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
30 kWh/100 km10 kWh/100 km
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
0 liter200 liter
0 kilo2500 kilo
Andra varianter av EV9
Läsvärt om Kia EV9
Det här är bjässe på alla bra sätt. Gott om plats och så har den en design som verkligen märks utan att vara vräkig. Det är ingen billig bil det här, men för vad man får är den ett kap. Har fått många utmärkelser, bland annat årets bil i världen.
Kia EV9 är en suv med sju sittplatser som tillverkas av Kia i Sydkorea.
99.8 kWh , där 96 kWh är faktiskt användbart.
Det betyder att Kia EV9
har ett stort batteri. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.
Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt400 km .
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt330 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.
0-100 km/h går på 5.3 sekunder och topphastigheten ligger på 200 km/h.
Kia EV9 har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 2500 kg.
Här kan du läsa mer om modellen:
kia.com/se/nya-bilar/ev9/upptack
Kia är ett märke från Sydkorea.
Här kan du läsa mer om Kia:
kia.com/se
Kia EV9 är en suv med sju sittplatser som tillverkas av Kia i Sydkorea.
Batteri
Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Kia EV9 är påDet här är räckvidden
Räckvidden är 505 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt
Hög förbrukning
Förbrukningen ligger på 22.8 kWh/100 km. Det är rätt högt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.Värmepump
Kia EV9 har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.Väldigt snabb laddning
Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Kia EV9 laddar i maximalt 250 kW vid snabbladdare, det är väldigt snabbt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.Drivning och prestanda
Kia EV9 är en Fyrhjulsdriven bil. Den har 383 hästkrafter (282 kW) och vridet är 700Nm.0-100 km/h går på 5.3 sekunder och topphastigheten ligger på 200 km/h.
Utrymmen
Med alla säten uppfällda har du plats för 728 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 2320 liter. Bilen har en frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven, och den är på 52 liter.Kia EV9 har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 2500 kg.
Här kan du läsa mer om modellen:
kia.com/se/nya-bilar/ev9/upptack
Om Kia
Kia är ett sydkoreanskt bilmärke inom Hyundai-koncernen och man är systermärke med Hyundai och Genesis, som ännu inte finns i Sverige. Man har satsat hårt på elektrifiering, både på laddhybrider och elbilar.Kia är ett märke från Sydkorea.
Här kan du läsa mer om Kia:
kia.com/se
Bildgalleri
Video
Några videos om Kia EV9
Youtube verkar imponerade!
Recensioner av Kia EV9
Så tycker ni om Kia EV9
Vill du också tycka till? Det gör du här!
oktober 10, 2024
Den här bilen med stort B, hade en xc90 tidigare och den kan slänga sig i väggen. Varit så skeptisk till elbil tidigare men med EV9 kör jag som en prinsessa och alla nödvändigheter och ännu mer finns i bilen.
Vi har den 6sitsiga och med en familj på 3barn är den här bilen perfekt, så skönt att slippa fälla säten som man får göra på en 7sitsig
Att köra långt är som en dröm och man känner sig så otroligt säker i bilen
oktober 10, 2024
Den var minst lika bra som jag förväntade mig. Snål förbrukning i förhållande till storlek!
oktober 9, 2024
Mjukvaran är stundom ofärdig, stundom förvillande, stundom helt oförklarlig. Den här bilen är inte färdigbyggd. Och de fortsatta problemen med 12V-batterierna tyder på att Kia kanske har sprungit lite väl fort.
Betygsätt Kia EV9
Betygsätt Kia EV9
Din recension hjälper andra