Subaru Solterra

579 900 kr
Paket
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
2 620 kr/mån
Så har vi räknat
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.

Så har vi räknat:
Nybilspriset är 579 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.

Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 8 217 kr
Prisdel: 37 693 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr

Räknar vi ihop dessa får vi 62 887 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 5 240 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.

Efter 50% marginalskatt blir detta 2 620 kr.

Funktioner
Bygg hos SubaruSpara & jämför
Betyg på modellen
Fakta
49
Vår unika kalkyl ger den här modellen 49 poäng.
Så räknar vi
Bakhjulsdriven
5 säten
Apple CarPlay
?
Android Auto
Värmepump
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
0 kilo2500 kilo
Läsvärt om Subaru Solterra
Solterra är Subarus första helt eldrivna modell. Den är framtagen tillsammans med Toyota och är syskon med deras modell bZ4X. Eftersom det är en Subaru så är alla modeller fyrhjulsdrivna.

Subaru Solterra är en suv med fem sittplatser som tillverkas av Subaru.

Batteri

Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Subaru Solterra är på 71.4 kWh, där 64 kWh är faktiskt användbart. Det betyder att Subaru Solterra har ett litet batteri. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.

Det här är räckvidden

Räckvidden är 465 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.

Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt 370 km.

När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt 300 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.

Värmepump

Subaru Solterra har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.

Ganska så snabb laddning

Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Subaru Solterra laddar i maximalt 150 kW vid snabbladdare, det är relativt snabbt. Hemma laddar du med maximalt 7 kW.

Drivning och prestanda

Subaru Solterra är en Bakhjulsdriven bil. Den har 218 hästkrafter (160 kW) och vridet är 168.5Nm.

0-100 km/h går på 6.9 sekunder och topphastigheten ligger på 160 km/h.

Utrymmen

Med alla säten uppfällda har du plats för 421 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 784 liter. Bilen har ingen frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven.

Subaru Solterra har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 750 kg.

Här kan du läsa mer om modellen:
subaru.se/modeller/solterra

Om Subaru

Subaru är ett japanskt bilmärke som grundades 1953. Man har mest använt boxer-motorer genom åren och är kända för att vara fokuserade på fyrhjulsdrift. Just nu har man bara en elbil i sortimentet.

Här kan du läsa mer om Subaru:
subaru.se

Recensioner av Subaru Solterra
Så tycker ni om Subaru Solterra
Vill du också tycka till? Det gör du här!

Det finns inga recensioner ännu.

Betygsätt Subaru Solterra
Betygsätt Subaru Solterra
Din recension hjälper andra
Här är dina sparade modeller
Klicka på + för att spara modeller