Volvo EX40Single motor extended range

637 000 kr
Paket
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
2 808 kr/mån
Så har vi räknat
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.

Så har vi räknat:
Nybilspriset är 637 000 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.

Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 9 026 kr
Prisdel: 41 405 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr

Räknar vi ihop dessa får vi 67 408 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 5 617 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.

Efter 50% marginalskatt blir detta 2 808 kr.

Funktioner
Bygg hos VolvoSpara & jämför
Betyg på modellen
Fakta
58
Vår unika kalkyl ger den här modellen 58 poäng.
Så räknar vi
Bakhjulsdriven
5 säten
Apple CarPlay
?
Android Auto
Värmepump
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
30 kWh/100 km10 kWh/100 km
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
0 liter200 liter
0 kilo2500 kilo
Andra varianter av  EX40
  • EX40

    Volvo EX40

    Twin motor performance
    700 000 kr
    3 017 kr/mån
     
    59
    0,0
    +
  • EX40

    Volvo EX40

    Single motor
    607 000 kr
    2 710 kr/mån
     
    57
    0,0
    +
  • Läsvärt om Volvo EX40
    Volvo EX40 är en suv med fem sittplatser som tillverkas av Volvo.

    Batteri

    Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Volvo EX40 är på 82 kWh, där 79 kWh är faktiskt användbart. Det betyder att Volvo EX40 har ett batteri av normal storlek. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.

    Det här är räckvidden

    Räckvidden är 573 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.

    Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt 460 km.

    När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
    Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt 370 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.

    Normal förbrukning

    Förbrukningen ligger på 16.7 kWh/100 km. Det är rätt normalt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.

    Värmepump

    Volvo EX40 har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.

    Snabb laddning

    Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Volvo EX40 laddar i maximalt 180 kW vid snabbladdare, det är snabbt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.

    Drivning och prestanda

    Volvo EX40 är en Bakhjulsdriven bil. Den har 252 hästkrafter (185 kW) och vridet är 420Nm.

    0-100 km/h går på 7.3 sekunder och topphastigheten ligger på 180 km/h.

    Utrymmen

    Med alla säten uppfällda har du plats för 419 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1286 liter. Bilen har en frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven, och den är på 31 liter.

    Volvo EX40 har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1500 kg.

    Här kan du läsa mer om modellen:
    volvocars.com/se/cars/ex40-electric

    Om Volvo

    Här kan du läsa mer om Volvo:
    volvocars.com/se

    Recensioner av Volvo EX40
    Så tycker ni om Volvo EX40
    Vill du också tycka till? Det gör du här!
    från
    alias
    oktober 9, 2024

    Min första elbil som jag äger men har provkört en hel del (Tesla/Kia/Audi/Porsche/VW/BYD/Nissan/…?). Hade Volvo XC40 hybrid innan och var rädd att den här skulle kännas gammal/som samma bil men har bara blivit positivt överraskad.

    Bra interiör och infotainment, tyst och bekväm att köra, bra förbrukning stad/landsväg. Inte haft ett enda problem under första 1000 milen.

    Förbättringspotential: Förbrukning hög hastighet, större utval av färger och större bagageutrymme.

    Betygsätt Volvo EX40
    Betygsätt Volvo EX40
    Din recension hjälper andra
    Volvo EX40
    Single motor extended range
    Här är dina sparade modeller
    Klicka på + för att spara modeller