Polestar 3Long range dual motor

960 000 kr
Paket
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
4 731 kr/mån
Så har vi räknat
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.

Så har vi räknat:
Nybilspriset är 960 000 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.

Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 17 287 kr
Prisdel: 79 300 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr

Räknar vi ihop dessa får vi 113 564 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 9 463 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.

Efter 50% marginalskatt blir detta 4 731 kr.

Funktioner
Bygg hos PolestarSpara & jämför
Sponsrade erbjudanden
Betyg på modellen
Fakta
49
Vår unika kalkyl ger den här modellen 49 poäng.
Så räknar vi
Fyrhjulsdriven
5 säten
Apple CarPlay
Android Auto
Värmepump
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
30 kWh/100 km10 kWh/100 km
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
0 liter200 liter
0 kilo2500 kilo
Andra varianter av  Polestar 3
  • Polestar

    Polestar 3

    Long range single motor
    890 000 kr
    4 270 kr/mån
     
    50
    0,0
    +
  • Polestar

    Polestar 3

    Long range performance
    1 030 000 kr
    5 194 kr/mån
     
    44
    0,0
    +
  • Läsvärt om Polestar 3
    Polestar 3 är en suv med fem sittplatser som tillverkas av Polestar.

    Batteri

    Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Polestar 3 är på 111 kWh, där 107 kWh är faktiskt användbart. Det betyder att Polestar 3 har ett stort batteri. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.

    Polestar 3 har lång räckvidd

    Räckvidden är 632 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.

    Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt 510 km.

    När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
    Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt 410 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.

    Normal förbrukning

    Förbrukningen ligger på 19.6 kWh/100 km. Det är rätt normalt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.

    Värmepump

    Polestar 3 har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.

    Väldigt snabb laddning

    Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Polestar 3 laddar i maximalt 250 kW vid snabbladdare, det är väldigt snabbt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.

    Drivning och prestanda

    Polestar 3 är en Fyrhjulsdriven bil. Den har 489 hästkrafter (360 kW) och vridet är 840Nm.

    0-100 km/h går på 5.0 sekunder och topphastigheten ligger på 210 km/h.

    Utrymmen

    Med alla säten uppfällda har du plats för 484 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1411 liter. Bilen har en frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven, och den är på 32 liter.

    Polestar 3 har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 2200 kg.

    Här kan du läsa mer om modellen:
    polestar.com/se/polestar-3

    Om Polestar

    Polestar är sprunget ur Volvo Cars och deras första modell Polestar 1 var en laddhybrid som från början var ett Volvo-koncept. Märkets första elbil blev Polestar 2 och även den var baserad på en Volvo-bil. Idag finns även modellerna Polestar 3 och Polestar 4.

    Här kan du läsa mer om Polestar:
    polestar.com/se

    Recensioner av Polestar 3
    Så tycker ni om Polestar 3
    Vill du också tycka till? Det gör du här!

    Det finns inga recensioner ännu.

    Betygsätt Polestar 3
    Betygsätt Polestar 3
    Din recension hjälper andra
    Här är dina sparade modeller
    Klicka på + för att spara modeller