Peugeot E-208 GTGT

539 900 kr
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
2 488 kr/mån
Så har vi räknat
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.

Så har vi räknat:
Nybilspriset är 539 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.

Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 7 650 kr
Prisdel: 35 093 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr

Räknar vi ihop dessa får vi 59 720 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 4 976 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.

Efter 50% marginalskatt blir detta 2 488 kr.

Funktioner
Bygg hos PeugeotSpara & jämför
Betyg på modellen
Fakta
34
Vår unika kalkyl ger den här modellen 34 poäng.
Så räknar vi
Framhjulsdriven
5 säten
Apple CarPlay
?
Android Auto
Värmepump
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
30 kWh/100 km10 kWh/100 km
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
3000 mm6000 mm
1200 mm2500 mm
1200 mm2200 mm
400 kg4500 kg
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
Läsvärt om Peugeot E-208 GT
Peugeot E-208 GT är en halvkombi med fem sittplatser som tillverkas av Peugeot.

Batteri

Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Peugeot E-208 GT är på 51 kWh, där 48.1 kWh är faktiskt användbart. Det betyder att Peugeot E-208 GT har ett litet batteri. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.

Det här är räckvidden

Räckvidden är 400 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.

Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt 320 km.

När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt 260 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.

Låg förbrukning

Förbrukningen ligger på 14.4 kWh/100 km. Det är snålt! Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.

Värmepump

Peugeot E-208 GT har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.

Laddning

Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Peugeot E-208 GT laddar i maximalt 100 kW vid snabbladdare, det är normalt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.

Drivning och prestanda

Peugeot E-208 GT är en Framhjulsdriven bil. Den har 156 hästkrafter (115 kW) och vridet är 270Nm.

0-100 km/h går på 9 sekunder och topphastigheten ligger på 150 km/h.

Utrymmen

Med alla säten uppfällda har du plats för 265 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1163 liter. Bilen har ingen frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven.

Det går inte att sätta på dragkrok på Peugeot E-208 GT. Här kan du läsa mer om modellen:
peugeot.se/modeller/208.html

Om Peugeot

Peugeot är ett märke från Frankrike.

Här kan du läsa mer om Peugeot:
peugeot.se

Recensioner av Peugeot E-208 GT
Så tycker ni om Peugeot E-208 GT
Vill du också tycka till? Det gör du här!

Det finns inga recensioner ännu.

Betygsätt Peugeot E-208 GT
Betygsätt Peugeot E-208 GT
Din recension hjälper andra
Här är dina sparade modeller
Klicka på + för att spara modeller