Nio EL8Long range
1 239 000 kr
Paket
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
6 572 kr/mån
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 1 239 000 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 25 194 kr
Prisdel: 115 570 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 157 741 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 13 145 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 6 572 kr.
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 1 239 000 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 25 194 kr
Prisdel: 115 570 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 157 741 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 13 145 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 6 572 kr.
Funktioner
Betyg på modellen
Fakta
37
Vår unika kalkyl ger den här modellen 37 poäng.
Fyrhjulsdriven
6 säten
✖
Apple CarPlay
✖
Android Auto
?
Värmepump
✖
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
30 kWh/100 km10 kWh/100 km
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
0 kilo2500 kilo
Andra varianter av EL8
Läsvärt om Nio EL8
Nio EL8 är en suv med sex sittplatser som tillverkas av Nio i Kina.
100 kWh , där 90 kWh är faktiskt användbart.
Det betyder att Nio EL8
har ett stort batteri. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.
Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt410 km .
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt330 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.
0-100 km/h går på 4.1 sekunder och topphastigheten ligger på 200 km/h.
Nio EL8 har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 2000 kg.
Här kan du läsa mer om modellen:
nio.com/sv_SE/el8
Här kan du läsa mer om Nio:
nio.com/sv_SE
Batteri
Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Nio EL8 är påDet här är räckvidden
Räckvidden är 510 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt
Hög förbrukning
Förbrukningen ligger på 21.2 kWh/100 km. Det är rätt högt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.Väldigt snabb laddning
Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Nio EL8 laddar i maximalt 240 kW vid snabbladdare, det är väldigt snabbt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.Drivning och prestanda
Nio EL8 är en Fyrhjulsdriven bil. Den har 653 hästkrafter (480 kW) och vridet är 850Nm.0-100 km/h går på 4.1 sekunder och topphastigheten ligger på 200 km/h.
Utrymmen
Med alla säten uppfällda har du plats för 552 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1901 liter. Bilen har ingen frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven.Nio EL8 har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 2000 kg.
Här kan du läsa mer om modellen:
nio.com/sv_SE/el8
Om Nio
Nio är ett märke från Kina.Här kan du läsa mer om Nio:
nio.com/sv_SE
Recensioner av Nio EL8
Så tycker ni om Nio EL8
Vill du också tycka till? Det gör du här!
Det finns inga recensioner ännu.
Betygsätt Nio EL8
Betygsätt Nio EL8
Din recension hjälper andra
Nio EL8
Long range