Kia Niro EV
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 491 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 6 970 kr
Prisdel: 31 973 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 55 920 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 4 660 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 2 330 kr.
Batteri
Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Kia Niro EV är påDet här är räckvidden
Räckvidden är 460 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt
Låg förbrukning
Förbrukningen ligger på 15.7 kWh/100 km. Det är snålt! Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.Värmepump
Kia Niro EV har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.Laddning
Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Kia Niro EV laddar i maximalt 100 kW vid snabbladdare, det är normalt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.Drivning och prestanda
Kia Niro EV är en Bakhjulsdriven bil. Den har 204 hästkrafter (150 kW) och vridet är 255Nm.0-100 km/h går på 7.8 sekunder och topphastigheten ligger på 167 km/h.
Utrymmen
Med alla säten uppfällda har du plats för 475 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1392 liter. Bilen har en frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven, och den är på 20 liter.Kia Niro EV har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 750 kg.
Här kan du läsa mer om modellen:
kia.com/se/nya-bilar/elbil-niro-ev/upptack
Om Kia
Kia är ett sydkoreanskt bilmärke inom Hyundai-koncernen och man är systermärke med Hyundai och Genesis, som ännu inte finns i Sverige. Man har satsat hårt på elektrifiering, både på laddhybrider och elbilar.Kia är ett märke från Sydkorea.
Här kan du läsa mer om Kia:
kia.com/se
Jag har kört denna bil i snart ett år, två vuxna plus en 35kg hund, helt utan problem eller räckvidds-stress. Med sitt 400V system så är det naturligtvis inte en bil för resesäljaren eller ägare utan möjlighet att ladda hemma.
Upplever inte max laddeffekten på ca 75-80 kW som ett större problem på långresor med laddstopp, hunden ska ju rastas och har man åkt så man slipper stressa så är det skönt att ta en promenad i ca 30 minuter.
Notera dock att släpvagnsvikten är ganaka begränsad om det är viktigt för dig. Idag finns bra takräcken och boxar om du vill utöka lastkapaciteten. Vi har åkt tre personer + hund på skidsemester… Utan takbox.
Värt att notera är att Kia ligger långt före sina konkurrenter när det kommer till infotainmentsystemen och instrumentering med mogna och väl fungerande system och design.
Ett problem som Kia inte löst på ett år är ”Zombie-mode” där bilen riskerar att vägra starta körläget om bilen startas under tiden som fjärrstartad klimatanläggning är aktiv.
Själv har jag en ringnyckel i handskfacket så jag kan släppa på 12v-battetiets minuspol om det händer.