Kia Niro EV

491 900 kr
Paket
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
2 330 kr/mån
Så har vi räknat
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.

Så har vi räknat:
Nybilspriset är 491 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.

Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 6 970 kr
Prisdel: 31 973 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr

Räknar vi ihop dessa får vi 55 920 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 4 660 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.

Efter 50% marginalskatt blir detta 2 330 kr.

Funktioner
Bygg hos KiaSpara & jämför
Sponsrade funktioner
Betyg på modellen
Fakta
56
Vår unika kalkyl ger den här modellen 56 poäng.
Så räknar vi
Bakhjulsdriven
5 säten
Apple CarPlay
?
Android Auto
Värmepump
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
30 kWh/100 km10 kWh/100 km
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
0 liter200 liter
0 kilo2500 kilo
Läsvärt om Kia Niro EV
Kia Niro EV är en suv med fem sittplatser som tillverkas av Kia.

Batteri

Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Kia Niro EV är på 68 kWh, där 64.8 kWh är faktiskt användbart. Det betyder att Kia Niro EV har ett litet batteri. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.

Det här är räckvidden

Räckvidden är 460 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.

Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt 370 km.

När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt 300 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.

Låg förbrukning

Förbrukningen ligger på 15.7 kWh/100 km. Det är snålt! Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.

Värmepump

Kia Niro EV har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.

Laddning

Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Kia Niro EV laddar i maximalt 100 kW vid snabbladdare, det är normalt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.

Drivning och prestanda

Kia Niro EV är en Bakhjulsdriven bil. Den har 204 hästkrafter (150 kW) och vridet är 255Nm.

0-100 km/h går på 7.8 sekunder och topphastigheten ligger på 167 km/h.

Utrymmen

Med alla säten uppfällda har du plats för 475 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1392 liter. Bilen har en frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven, och den är på 20 liter.

Kia Niro EV har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 750 kg.

Här kan du läsa mer om modellen:
kia.com/se/nya-bilar/elbil-niro-ev/upptack

Om Kia

Kia är ett sydkoreanskt bilmärke inom Hyundai-koncernen och man är systermärke med Hyundai och Genesis, som ännu inte finns i Sverige. Man har satsat hårt på elektrifiering, både på laddhybrider och elbilar.

Kia är ett märke från Sydkorea.

Här kan du läsa mer om Kia:
kia.com/se

Beskrivning

Niro börjar bli lite till åren men ansiktslyftes för något år sedan. Plattformen är inte lika bra som den som används av Kia EV6 och EV9. Det betyder långsammare laddning bland annat. Ingen dålig bil, men inte heller det senaste och något speciellt.

Kia har satt ihop två special edition av dessa som är betydligt prisvärdare än de vanliga paketen.

Recensioner av Kia Niro EV
Så tycker ni om Kia Niro EV
Vill du också tycka till? Det gör du här!
från
Sebastian Bjurbom
oktober 10, 2024

Jag har kört denna bil i snart ett år, två vuxna plus en 35kg hund, helt utan problem eller räckvidds-stress. Med sitt 400V system så är det naturligtvis inte en bil för resesäljaren eller ägare utan möjlighet att ladda hemma.

Upplever inte max laddeffekten på ca 75-80 kW som ett större problem på långresor med laddstopp, hunden ska ju rastas och har man åkt så man slipper stressa så är det skönt att ta en promenad i ca 30 minuter.

Notera dock att släpvagnsvikten är ganaka begränsad om det är viktigt för dig. Idag finns bra takräcken och boxar om du vill utöka lastkapaciteten. Vi har åkt tre personer + hund på skidsemester… Utan takbox.

Värt att notera är att Kia ligger långt före sina konkurrenter när det kommer till infotainmentsystemen och instrumentering med mogna och väl fungerande system och design.

Ett problem som Kia inte löst på ett år är ”Zombie-mode” där bilen riskerar att vägra starta körläget om bilen startas under tiden som fjärrstartad klimatanläggning är aktiv.

Själv har jag en ringnyckel i handskfacket så jag kan släppa på 12v-battetiets minuspol om det händer.

Betygsätt Kia Niro EV
Betygsätt Kia Niro EV
Din recension hjälper andra
Här är dina sparade modeller
Klicka på + för att spara modeller