Citroën e-Spacetourer

739 990 kr
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
3 280 kr/mån
Så har vi räknat
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.

Så har vi räknat:
Nybilspriset är 739 990 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.

Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 11 052 kr
Prisdel: 50 698 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr

Räknar vi ihop dessa får vi 78 728 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 6 560 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.

Efter 50% marginalskatt blir detta 3 280 kr.

Funktioner
Bygg hos CitroënSpara & jämför
Betyg på modellen
Fakta
37
Vår unika kalkyl ger den här modellen 37 poäng.
Så räknar vi
Framhjulsdriven
8 säten
Apple CarPlay (trådlös)
Android Auto (trådlös)
?
Värmepump
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
30 kWh/100 km10 kWh/100 km
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
0 kilo2500 kilo
Läsvärt om Citroën e-Spacetourer
Citroën e-Spacetourer är en van med åtta sittplatser som tillverkas av Citroën.

Batteri

Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Citroën e-Spacetourer är på kWh, där 75 kWh är faktiskt användbart. Det betyder att Citroën e-Spacetourer har ett batteri av normal storlek. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.

Citroën e-Spacetourer har kort räckvidd

Räckvidden är 342 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.

Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt 270 km.

När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt 220 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.

Hög förbrukning

Förbrukningen ligger på 22.7 kWh/100 km. Det är rätt högt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.

Laddning

Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Citroën e-Spacetourer laddar i maximalt 100 kW vid snabbladdare, det är normalt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.

Drivning och prestanda

Citroën e-Spacetourer är en Framhjulsdriven bil. Den har 136 hästkrafter (100 kW) och vridet är 260Nm.

0-100 km/h går på 13.3 sekunder och topphastigheten ligger på 130 km/h.

Utrymmen

Med alla säten uppfällda har du plats för 989 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 3497 liter. Bilen har ingen frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven.

Citroën e-Spacetourer har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1000 kg.

Här kan du läsa mer om modellen:
citroen.se/modeller/spacetourer.html

Om Citroën

Citroën är ett märke från Frankrike.

Här kan du läsa mer om Citroën:
citroen.se

Recensioner av Citroën e-Spacetourer
Så tycker ni om Citroën e-Spacetourer
Vill du också tycka till? Det gör du här!

Det finns inga recensioner ännu.

Betygsätt Citroën e-Spacetourer
Betygsätt Citroën e-Spacetourer
Din recension hjälper andra
Här är dina sparade modeller
Klicka på + för att spara modeller