BMW iX1eDrive20
606 300 kr
Paket
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
2 707 kr/mån
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 606 300 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 8 591 kr
Prisdel: 39 409 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 64 977 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 5 414 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 2 707 kr.
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 606 300 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 8 591 kr
Prisdel: 39 409 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 64 977 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 5 414 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 2 707 kr.
Funktioner
Betyg på modellen
Fakta
39
Vår unika kalkyl ger den här modellen 39 poäng.
Framhjulsdriven
5 säten
✓
Apple CarPlay (trådlös)
✓
Android Auto (trådlös)
✖
Värmepump
✖
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
30 kWh/100 km10 kWh/100 km
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
0 kilo2500 kilo
Andra varianter av iX1
Läsvärt om BMW iX1
BMW iX1 är en suv med fem sittplatser som tillverkas av BMW.
66.5 kWh , där 64.7 kWh är faktiskt användbart.
Det betyder att BMW iX1
har ett litet batteri. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.
Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt340 km .
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt280 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.
0-100 km/h går på 8.6 sekunder och topphastigheten ligger på 170 km/h.
BMW iX1 har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 750 kg.
Här kan du läsa mer om modellen:
bmw.se/sv/alla-modeller/bmw-i/iX1/2022/overblick.html
Förutom bilar tillverkar man även motorcyklar. Man äger även Mini och Rolls-Royce.
BMW är ett märke från Tyskland.
Här kan du läsa mer om BMW:
bmw.se/sv
Batteri
Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i BMW iX1 är påDet här är räckvidden
Räckvidden är 427 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt
Normal förbrukning
Förbrukningen ligger på 17.3 kWh/100 km. Det är rätt normalt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.Värmepump
BMW iX1 har inte värmepump som standard. Det är främst dåligt på vintern och påverkar räckvidden negativt. Det går helt enkelt åt mer energi att värma upp bilden utan värmepump.Laddning
Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. BMW iX1 laddar i maximalt 130 kW vid snabbladdare, det är normalt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.Drivning och prestanda
BMW iX1 är en Framhjulsdriven bil. Den har 204 hästkrafter (150 kW) och vridet är 250Nm.0-100 km/h går på 8.6 sekunder och topphastigheten ligger på 170 km/h.
Utrymmen
Med alla säten uppfällda har du plats för 490 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1495 liter. Bilen har ingen frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven.BMW iX1 har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 750 kg.
Här kan du läsa mer om modellen:
bmw.se/sv/alla-modeller/bmw-i/iX1/2022/overblick.html
Om BMW
BMW fokuserar på bilar i premium- och lyxsegmentet och var tidiga med eldrivet när man började tillverka helt eldrivna i3 redan 2013. De flesta modellerna man har idag är dock modeller som finns både med el- och fossildrift. Undantaget är iX.Förutom bilar tillverkar man även motorcyklar. Man äger även Mini och Rolls-Royce.
BMW är ett märke från Tyskland.
Här kan du läsa mer om BMW:
bmw.se/sv
Recensioner av BMW iX1
Så tycker ni om BMW iX1
Vill du också tycka till? Det gör du här!
Det finns inga recensioner ännu.
Betygsätt BMW iX1
Betygsätt BMW iX1
Din recension hjälper andra
BMW iX1
eDrive20