Skoda Enyaq CoupéRS solid edition
639 900 kr
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
2 818 kr/mån
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 639 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 9 067 kr
Prisdel: 41 593 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 67 637 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 5 636 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 2 818 kr.
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 639 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 9 067 kr
Prisdel: 41 593 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 67 637 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 5 636 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 2 818 kr.
Funktioner
Betyg på modellen
Fakta
57
Vår unika kalkyl ger den här modellen 57 poäng.
Fyrhjulsdriven
5 säten
✓
Apple CarPlay
?
Android Auto
✓
Värmepump
✖
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
30 kWh/100 km10 kWh/100 km
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
0 kilo2500 kilo
Andra varianter av Enyaq
Läsvärt om Skoda Enyaq Coupé
Skoda Enyaq Coupé är en suv med fem sittplatser som tillverkas av Skoda i Tjeckien.
82 kWh , där 77 kWh är faktiskt användbart.
Det betyder att Skoda Enyaq Coupé
har ett batteri av normal storlek. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.
Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt420 km .
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt340 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.
0-100 km/h går på 5.5 sekunder och topphastigheten ligger på 180 km/h.
Skoda Enyaq Coupé har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1200 kg.
Här kan du läsa mer om modellen:
skoda.se/modeller/enyaq/enyaq
Här kan du läsa mer om Skoda:
skoda.se
Batteri
Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Skoda Enyaq Coupé är påDet här är räckvidden
Räckvidden är 521 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt
Normal förbrukning
Förbrukningen ligger på 16.7 kWh/100 km. Det är rätt normalt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.Värmepump
Skoda Enyaq Coupé har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.Snabb laddning
Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Skoda Enyaq Coupé laddar i maximalt 175 kW vid snabbladdare, det är snabbt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.Drivning och prestanda
Skoda Enyaq Coupé är en Fyrhjulsdriven bil. Den har 340 hästkrafter (250 kW) och vridet är 679Nm.0-100 km/h går på 5.5 sekunder och topphastigheten ligger på 180 km/h.
Utrymmen
Med alla säten uppfällda har du plats för 570 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1700 liter. Bilen har ingen frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven.Skoda Enyaq Coupé har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1200 kg.
Här kan du läsa mer om modellen:
skoda.se/modeller/enyaq/enyaq
Om Skoda
Skoda är ett märke från Tjeckien.Här kan du läsa mer om Skoda:
skoda.se
Recensioner av Skoda Enyaq Coupé
Så tycker ni om Skoda Enyaq Coupé
Vill du också tycka till? Det gör du här!
oktober 11, 2024
Jag har en 24′, alltså föregående ”generation”. Är mycket nöjd med bilen, den känns rymlig, stabil och välbyggd. Synd är bara att det saknas batteriförvärmning i min generations bil, det saknar jag på vintern. Även infotainmentsystemet (inkl app) av förra generationen mycket sämre än nuvarande.
Betygsätt Skoda Enyaq Coupé
Betygsätt Skoda Enyaq Coupé
Din recension hjälper andra