Polestar 2Standard range single motor

559 000 kr
Paket
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
2 551 kr/mån
Så har vi räknat
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.

Så har vi räknat:
Nybilspriset är 559 000 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.

Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 7 921 kr
Prisdel: 36 335 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr

Räknar vi ihop dessa får vi 61 233 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 5 102 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.

Efter 50% marginalskatt blir detta 2 551 kr.

Funktioner
Bygg hos PolestarSpara & jämför
Betyg på modellen
Fakta
61
Vår unika kalkyl ger den här modellen 61 poäng.
Så räknar vi
Bakhjulsdriven
5 säten
Apple CarPlay (trådad)
Android Auto
Värmepump
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
0 liter200 liter
0 kilo2500 kilo
Andra varianter av  Polestar 2
  • Polestar

    Polestar 2

    Long range performance
    Det ursprungliga priset var: 699 000 kr.Det nuvarande priset är: 639 000 kr.
    2 815 kr/mån
     
    65
    0,0
    +
  • Polestar

    Polestar 2

    Long range dual motor
    Det ursprungliga priset var: 639 000 kr.Det nuvarande priset är: 599 000 kr.
    2 683 kr/mån
     
    70
    5,0
    +
  • Polestar

    Polestar 2

    Long range single motor
    Det ursprungliga priset var: 599 000 kr.Det nuvarande priset är: 559 000 kr.
    2 551 kr/mån
     
    71
    4,0
    +
  • Läsvärt om Polestar 2
    Polestar 2 är märkets andra modell och deras första helt eldrivna. Modellen var från början tänkt att bli en Volvo och har länge varit märkets enda modell. Den uppdaterades 2023 och fick då nya motorer, nya batterier och längre räckvidd. Står sig helt ok i konkurrensen tack vare uppdateringen, trots att modellen är baserad på en fossilbil.

    Polestar 2 finns med bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift och det har alltid funnits ett performance-paket med fina detaljer i guld. Det har även funnits två specialversioner i begränsad upplaga.

    Polestar 2 är en fastback med fem sittplatser som tillverkas av Polestar.

    Batteri

    Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Polestar 2 är på 69 kWh, där 67 kWh är faktiskt användbart. Det betyder att Polestar 2 har ett batteri av normal storlek. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.

    Det här är räckvidden

    Räckvidden är 554 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.

    Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt 440 km.

    När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
    Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt 360 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.

    Värmepump

    Polestar 2 har inte värmepump som standard. Det är främst dåligt på vintern och påverkar räckvidden negativt. Det går helt enkelt åt mer energi att värma upp bilden utan värmepump.

    Ganska så snabb laddning

    Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Polestar 2 laddar i maximalt 135 kW vid snabbladdare, det är relativt snabbt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.

    Drivning och prestanda

    Polestar 2 är en Bakhjulsdriven bil. Den har 272 hästkrafter (200 kW) och vridet är 490Nm.

    0-100 km/h går på 6.4 sekunder och topphastigheten ligger på 205 km/h.

    Utrymmen

    Med alla säten uppfällda har du plats för 407 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1097 liter. Bilen har en frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven, och den är på 41 liter.

    Polestar 2 har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 1500 kg.

    Här kan du läsa mer om modellen:
    polestar.com/se/polestar-2

    Om Polestar

    Polestar är sprunget ur Volvo Cars och deras första modell Polestar 1 var en laddhybrid som från början var ett Volvo-koncept. Märkets första elbil blev Polestar 2 och även den var baserad på en Volvo-bil. Idag finns även modellerna Polestar 3 och Polestar 4.

    Här kan du läsa mer om Polestar:
    polestar.com/se

    Recensioner av Polestar 2
    Så tycker ni om Polestar 2
    Vill du också tycka till? Det gör du här!
    från
    Tommy
    oktober 10, 2024

    Har en MY23 , drygt 4000 mil hittills och är helnöjd och bilen har gått felfritt från början, jag ser nu att räckvidden faktiskt har förbättrats sen jag köpte den , ligger runt 1.6kwh per mil blandat motorväg och landsväg i laglig fart.

    Betygsätt Polestar 2
    Betygsätt Polestar 2
    Din recension hjälper andra
    Här är dina sparade modeller
    Klicka på + för att spara modeller