Peugeot E-RifterL2
549 900 kr
Beräknat förmånsvärde vid 50% marginalskatt
2 521 kr/mån
Förmånsvärdet är baserat på nybilspriset utan extrautrustning. Det är uträknat enligt Skatteverkets uträkning enligt nedan. Förmånsvärdet kan dock skilja sig från Skatteverkets listor eftersom de bara uppdaterar dessa någon gång per år.
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 549 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 7 792 kr
Prisdel: 35 743 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 60 512 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 5 042 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 2 521 kr.
Så har vi räknat:
Nybilspriset är 549 900 kr.
Efter schablonnedsättning är det förmånsgrundande priset 16 617 kr.
Utifrån det räknar vi ut...
Prisbasbeloppsdel: 16 617 kr
Räntedel: 7 792 kr
Prisdel: 35 743 kr
Skatten på elbilar är alltid 360 kr
Räknar vi ihop dessa får vi 60 512 kr, vilket blir förmånsvärdet per år. Detta delat på 12 månader blir 5 042 kr, vilket alltså är förmånsvärdet per månad.
Efter 50% marginalskatt blir detta 2 521 kr.
Funktioner
Betyg på modellen
Fakta
54
Vår unika kalkyl ger den här modellen 54 poäng.
Framhjulsdriven
7 säten
✓
Apple CarPlay (trådlös)
✓
Android Auto (trådlös)
✓
Värmepump
✖
Frunk
Fyra viktigaste
200 km800 km
13 sek2 sek
40 kW350 kW
200 liter800 liter
Batteri och laddning
20 kWh120 kWh
20 kWh120 kWh
30 kWh/100 km10 kWh/100 km
200 km800 km
0 kW22 kW
40 kW350 kW
Prestanda
70 kW500 kW
100 hk800 hk
100 Nm800 Nm
100 km/h300 km/h
Utrymme och drag
200 liter800 liter
650 liter3000 liter
0 kilo2500 kilo
Andra varianter av E-Rifter
Läsvärt om Peugeot E-Rifter
Peugeot E-Rifter är en mpv med sju sittplatser som tillverkas av Peugeot i Frankrike.
52 kWh , där 50 kWh är faktiskt användbart.
Det betyder att Peugeot E-Rifter
har ett litet batteri. Snittet för en elbil ligger runt 75 kWh.
Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt260 km .
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt210 km för den här modellen, så det är så långt du teoretiskt kan åka mellan laddstoppen. Om du kör lagligt.
0-100 km/h går på 11.7 sekunder och topphastigheten ligger på 132 km/h.
Peugeot E-Rifter har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 750 kg.
Här kan du läsa mer om modellen:
peugeot.se/modeller/rifter.html
Här kan du läsa mer om Peugeot:
peugeot.se
Batteri
Elbilsbatterier mäts i kWh, som uttalas kilowattimmar. Batteriet i Peugeot E-Rifter är påPeugeot E-Rifter har kort räckvidd
Räckvidden är 320 km enligt WLTP. Det är en standard som mäter hur långt modellen kommer teoretiskt när det är lagom varmt. Teori är som bekant inte praktik och oftast kommer man inte riktigt så långt som WLTP säger att man ska komma.Kyla påverkar, så man kommer inte lika långt på vintern. Grovt förenklat kan man säga att räckvidden på vintern blir 20 procent kortare, alltså runt
När man åker långt så kör man oftast fort och då går mer energi åt. Man behöver också ladda innan batteriet är helt tomt, oftast runt 10%, och det är bara vettigt att ladda upp till 80 procent.
Räckvidden mellan 10 och 80 procent är uppskattningsvis runt
Normal förbrukning
Förbrukningen ligger på 19.4 kWh/100 km. Det är rätt normalt. Man pratar inte så mycket om förbrukning utan oftast bara om räckvidd, men det kan vara klokt att hålla koll på förbrukningen också. Varje slösad kWh kostar ju pengar, så en snål bil kommer inte bara längre utan tar dig också till målet billigare.Värmepump
Peugeot E-Rifter har värmepump. På vintern är en värmepump mer eller mindre ett krav för att inte tappa för mycket räckvidd.Laddning
Har du ingen laddare hemma eller ofta gör långresor så kommer du att behöva snabbladda. Peugeot E-Rifter laddar i maximalt 100 kW vid snabbladdare, det är normalt. Hemma laddar du med maximalt 11 kW.Drivning och prestanda
Peugeot E-Rifter är en Framhjulsdriven bil. Den har 136 hästkrafter (100 kW) och vridet är 270Nm.0-100 km/h går på 11.7 sekunder och topphastigheten ligger på 132 km/h.
Utrymmen
Med alla säten uppfällda har du plats för 1050 liter bagage. Fäller du alla säten får du plats med 1672 liter. Bilen har ingen frunk, alltså bagageutrymme fram under motorhuven.Peugeot E-Rifter har möjlighet att sätta på dragkrok. Dragvikten med ett bromsat släp är 750 kg.
Här kan du läsa mer om modellen:
peugeot.se/modeller/rifter.html
Om Peugeot
Peugeot är ett märke från Frankrike.Här kan du läsa mer om Peugeot:
peugeot.se
Recensioner av Peugeot E-Rifter
Så tycker ni om Peugeot E-Rifter
Vill du också tycka till? Det gör du här!
Det finns inga recensioner ännu.
Betygsätt Peugeot E-Rifter
Betygsätt Peugeot E-Rifter
Din recension hjälper andra
Peugeot E-Rifter
L2